فولادسازان ایران به دلیل کمبود برق به فروش آهن اسفنجی روی آوردند

تجارت شمش صادراتی ایران در هفته‌های اخیر به علت کاهش شدیدتولید در اثر کمبود برق، متوقف شده است.
آهن اسفنجی

به گزارش Fastmarkets شرایط گرما و خشکسالی شدید، سطح آب پشت سدهای ایران را تا حدی کاهش داده که تولید انرژی برق‌آبی فوق‌العادهغیرممکن است. یک فعال بازار فولاد ایران در این زمینه به Fastmarketsگفت: کارخانه‌های فولاد مجاز به استفاده از برق در شب هستند، اما تولیدفولاد در این شرایط حتی برای تأمین تقاضای داخلی نیز کافینیست.

منبع دیگری هم گفت: آنچه که کارخانه‌ها مجاز به استفاده هستند، هنوز حداکثر 50 درصد تقاضای برق آنها است.

با توجه به این شرایط، در هفته منتهی به 28 جولای هیچ فروش تازه شمش از کارخانه‌های فولاد ایران به بازرگانان شنیده نشده است.

ارزیابی قیمت Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران، اینهفته بدون تغییر بین 638 تا 645 دلار در هر تن فوب بود.

در این شرایط یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شمش ایران مجبور شده به فروش مواد اولیه روی آورد و هفته گذشته حدود 30،000 تن آهن اسفنجی را با قیمت 395 تا 400 دلار به ازای هر تن به صورت fca (تحویلبه حمل‌کننده) به چین معامله کرد.

در همین حال، بازرگانان به فروش شمش از موجودی انبارهای خود به چینادامه دادند زیرا از آنجا که چین قصد دارد کاهش تولید داخلی در نیمهدوم سال را اعمال کند، تقاضای این کشور به شدت بالا رفته است.

طبق گزارش‌ها محموله‌ای از شمش با مبدأ ایران که برای حمل در اواخر ماه اوت برنامه‌ریزی‌شده، با قیمت 708 دلار در هر تن به ازای هر تن به چینفروخته شد.

در بخش تختال صادراتی ایران، وضعیت مثبت‌تر به نظر می‌رسید.

فولاد مبارکه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تختال ایران، مناقصه فروش یک محموله تختال را باز کرد که قرار است در تاریخ 30 جولای بسته شود.

منبعی از طرف تجار گفت که این کارخانه قیمت 800 دلار در هر تن از بنادر جنوب ایران را هدف قرار داده است.

اما یک منبع تجاری دیگر گفت که دستیابی به چنین قیمتی بسیاربعید است و این نشان می‌دهد که قیمت عملیاتی در محدوده 760 تا 770 دلار برای هر تن فوب در بنادر جنوبی ایران باشد.

درنتیجه، ارزیابی قیمت Fastmarkets برای تختال صادراتی ایران، در این هفته 10 تا 20 دلار در هر تن افزایش یافت و در 28 جولای به 760 تا 770 دلار در هر تن رسید که در حالی که هفته قبل 740 تا 760 دلار در هر تن فوب بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *