Please use a valid API Key سقوط آزاد در بازار فولاد/ فنر قیمت ها در حال فشرده شدن است - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛

سقوط آزاد در بازار فولاد/ فنر قیمت ها در حال فشرده شدن است

در نخستین روز کاری هفته با وجود اینکه فاصله قیمتی میلگرد با شمش افزایش پیدا کرد، برخی نوردکاران برای افزایش قیمت میلگرد پافشاری داشتند؛ اما در مجموع جو آرامی بر بازار آهن و فولاد حاکم بود؛ ناگفته نماند حذف سامانه بهین یاب برای آهن اسفنجی، باعث تحریک تقاضا در بورس خواهد شد که البته در میان مدت می‌تواند تاثیرات متفاوتی در بازار آزاد داشته باشد.

در نخستین روز کاری هفته با وجود اینکه فاصله قیمتی میلگرد با شمش افزایش پیدا کرد، برخی نوردکاران برای افزایش قیمت میلگرد پافشاری داشتند؛ اما در مجموع جو آرامی بر بازار آهن و فولاد حاکم بود. ناگفته نماند حذف سامانه بهین یاب برای آهن اسفنجی، باعث تحریک تقاضا در بورس خواهد شد که البته در میان مدت می‌تواند تاثیرات متفاوتی در بازار آزاد داشته باشد.

هفته جاری همانند هفته گذشته روند نزولی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به صورت میانگین افت ۱۰۰ تومان تا ۵۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که البته تنها روز چهارشنبه رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. البته فاصله قیمت‌های میلگرد سایز ریز با نرخ کف پیشنهادی بازار، به طور غیرطبیعی بالا بوده و به همین دلیل، تمایل به خرید این محصول در این قیمت‌ها پایین است.

همچنین نرخ تیرآهن در اولین هفته اردیبهشت ماه روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی این هفته افت ۱۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت که روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساند.

بازار پروفیل نیز در مدار کاهشی قرار گرفت که در تا پایان هفته به همین روند ادامه داد. این محصول در طول هفته جاری، افت ۱۰۰ تومانی تا ۶۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و تا پایان هفته نیز به روند نزولی خود ادامه داد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش ثابت بودند و تنها روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه کاهش ۱۰۰ تومانی را به ثبت رساند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی در هفته جاری نشان می‌دهد، قیمت میلگرد در بازار چین به حدی کاهش پیدا کرده که در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده و این کاهش شدید متاثر از رکود شدید بازار مسکن چین و مازاد تقاضاست که به عنوان بزرگ‌ترین بازار تولید و مصرف فولاد دنیا، تقریبا تمام بازارهای جهانی فولاد دنیا را به چالش کشیده است.

از طرفی، فشار عرضه فولاد چین در بازارهای صادراتی به قدری بالاست که اخیرا آمریکا برای آن خط و نشان کشیده و به این بهانه که چین قصد دارد صنایع فولاد این کشور را تخریب کند، تصمیم به افزایش تعرفه وارداتی فولاد از چین گرفته است.

همچنین بورس کالا اعلام کرد از ۱۰ اردیبهشت ماه، قیمت پایه میلگرد ۱۶ درصد و تیرآهن، نبشی و ناودانی ۱۹ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه عرضه شده شمش بلوم همان هفته لحاظ خواهد شد. قبل از این، فاصله مورد نظر ۱۱ درصد براساس میانگین معاملات بود که با تغییر به میانگین نرخ پایه، به نظر می‌رسد تأثیری در نتایج معاملات اعتباری قیمت‌گذاری نداشته باشد. البته این درحالیست که امروزه بازار میلگرد بورسی مشتری زیادی ندارد و معاملات در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد بود که با افزایش ۱۶ درصدی ممکن است شاهد کاهش بیشتر تقاضا در بازار باشیم.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۶۴ تا ۶۵ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار شنبه ۵ اردیبهشت ماه در محدوده ۶۴ هزار و ۱۵۰ تومانی تثبیت شد. همچنین زمانی که دلار به کانال ۶۴ هزار تومانی بازگشت، اثر عقب نشینی آن در جو روانی اکثر بازارهای داخلی کاملا مشهود بود.

سقوط آزاد در بازار فولاد/ فنر قیمت ها در حال فشرده شدن است اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران

در این راستا، ناگفته نماند یکی از نکاتی که افزایش نرخ ارز به دنبال دارد و بسیار آسیب‌زا تر از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است، ترجیح صادرات مواد اولیه (خام فروشی) به صادرات محصولات با ارزش افزوده است.

همچنین در هفته آینده به نظر می‌رسد شاهد افزایش قیمت خاصی نباشیم؛ اما باید به این نکته توجه کرد که با توجه به قیمت فعلی شمش فولاد و فاصله قیمتی محصولات تخت و طویل، نرخ فعلی قیمت فولاد واقعی نیست و انتظار افزایش قیمت در ماه‌های آینده دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors