ابطال معاملات بازار فولاد در بورس کالا موجب زیان فروشندگان مقاطع فولادی شده است/ انتقاد از نبود شفافیت در بازار فولاد

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران گفت: ابطال معاملات بازار فولاد در بورس کالا هیچ توجیهی ندارد و موجب زیان بسیاری از فروشندگان مقاطع فولادی شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران گفت: ابطال معاملات بازار فولاد در بورس کالا هیچ توجیهی ندارد و موجب زیان بسیاری از فروشندگان مقاطع فولادی شده است.

حمیدرضا رستگار در گفت‌وگو با فولادبان با انتقاد از ابطال بسیاری از معاملات این هفته بازار فولاد در بورس کالا از سوی ستاد تنظیم بازار، این تصمیم را ناشی از نبود شفافیت در بازار فولاد دانست و عنوان کرد: در این شرایط نه عرضه دستوری فولاد در بورس کالا توجیه منطقی دارد و نه ابطال پی‌درپی معاملاتی که در این بازار انجام می‌شود. این تصمیمات ستاد تنظیم بازار همه را سرگردان کرده و موجب زیان بسیاری از مقاطع فولادی شده است.

وی همچنین ناهماهنگی میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد، مسئولان بورس کالا و دیگر فعالان این بازار را به عنوان دلیل اصلی افزایش ناگهانی قیمت مقاطع فولادی در هفته‌های اخیر معرفی کرد و افزود: این ناهماهنگی‌ها باعث شده است در دو هفته‌ای که از بازگشایی بازار فولاد بعد از تعطیلی‌های کرونایی می‌گذرد، شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله ورق و تیرآهن باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران با تاکید بر این که فعالان بخش خصوصی واقعی باید در کشف قیمت‌ها در بازار فولاد نقش داشته باشند، از دخالت بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی در فرآیند قیمت‌گذاری مقاطع فولادی انتقاد کرد و اظهار داشت: مهمترین مشکل بازار فولاد که خود را در افزایش قیمت‌های اخیر هم نشان می‌دهد، فقدان شفافیت در آن است. متاسفانه این روزها بازار از سوی افرادی اداره می شود که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند و تنها راه جلوگیری از نوسانات شدید قیمت مقاطع فولادی نیز این است که نرخ این کالاها با مشارکت تمام اعضای زنجیره فولاد تعیین شود.

رستگار در ادامه با اشاره به اعتراض چندباره اعضای صنف فروشندگان فولاد به نحوه قیمت‌گذاری‌های سفارشی به وزارت صمت، عنوان کرد: اکنون ما دو هفته است که نسبت به این روند افزایش ناگهانی قیمت‌ها اعتراض می‌کنیم و متاسفانه هیچ کسی به آن رسیدگی نمی‌کند، پیش از این نیز سال گذشته خود من یک بار هم با مدیران وزارت صمت جلسه داشتم و نسبت به نحوه تصمیم‌گیری درباره تعیین نرخ مقاطع فولادی به آنها اعتراض کردم، اما هیچ اهمیتی به این اعتراض داده نشد و مسئولان دولتی فقط وقتی قمیت اجناس گران می‌شود، علت این گرانی را از ما می‌پرسند. ولی  وقتی ما جریان قمیت‌گذاری نیستیم، چطور باید پاسخگوی این گرانی‌ها باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران تاکید داشت ریشه همه این مسائل به نبود برنامه‌ریزی جامع دولتی برای بازار فولاد بازمی‌گردد. این در حالی است که فولاد یکی از جزو کالاهای استراتژیک است که در حوزه‌های مختلف صنعتی، نظامی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و تجهیزات کشاورزی کاربرد دارد. کالایی که رستگار معتقد است می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد، اما حمایت ناکافی دولت از فعالان این صنف و نبود شفافیت در بازار عرضه و تقاضا باعث شده است که فولاد در جایگاه واقعی خود در کشور قرار نگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *