صدور اظهارنامه پیش فرض برای مؤدیان

برای نخستین بار اظهارنامه پیش فرض مالیاتی که مربوط به مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ است بر اساس داده‌های سامانه مویدان مالیاتی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فولادبان، پس از گذشت یک سال و نیم از راه اندازی سامانه مودیان و اتصال شرکت‌های دولتی، شرکت‌های بورسی و فرابورسی و اصناف به این سامانه، سازمان امور مالیاتی با در دست داشتن اطلاعات مالی مودیان اقدام به صدور اولین اظهارنامه پیش فرض کرد. اظهارنامه‌ای که با بررسی تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان و همچنین صورت حساب‌های الکترونیک صادر شده در سامانه میزان مالیات متعلق اشخص حقیقی یا حقوقی را در قالب اظهارنامه پیش فرض صادر می‌کند.
موحدی، رئیس مرکز تنظمی مقررات و پایانه‌های فروشگاهی گفت: سازمان امور مالیاتی مطابق ماده ۳ قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، موظف به تهیه اظهارنامه پیش فرض برای مودیان مالیاتی بود، بر همین اساس در اولین قدم، اولین اظهارنامه پیش فرض را برای مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ برای مودیان مشمول این مالیات در پرونده مالیاتی آنها به نشانی my.tax.gov.ir قرار داده ایم.
او ادامه داد: مودیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، اظهارنامه خود را مشاهده کنند. البته ابتدا سامانه با طرح چند پرسش اظهارنامه هر شخص حقیقی و حقوقی را متناسب با پاسخ‌ها تنظیم می‌کند. بعد از این فرایند مودیان می‌توانند با تایید یا اصلاح این اظهارنامه آن را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: همچنین این امکان برای مودیان فراهم شده است که اگر اطلاعات درج شده داخل پرونده شخصی آن‌ها کامل نیست و صورت حساب‌هایی خارج از سامانه در دست دارند. می‌توانند در این پرونده بارگزاری کنند و اجازه بررسی مجدد را به سازمان امور مالیاتی بدهند. مودیان تا پایان فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند تا این اطلاعات را تکمیل کرده و آن را تایید کنند.
با پایان یافتن فروردین، سازمان امور مالیاتی اطلاعات اظهارنامه پیش فرض را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و مالیات مقطوع را وضع می‌کنند.
به گفته سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور صدور اظهارنامه‌های پیش فرض یا عملکردی، از جمله اهدافی است که سامانه مودیان به دنبال آن است چرا که صدور سیستمی این اظهارنامه‌ها سلیقه محوری را در نظام مالیاتی به حداقل می‌رساند.
وی گفت: وقتی سامانه مودیان اقدام به صدور اظهارنامه می‌کند. این رقم برای مالیات بر ارزش افزوده مودیان روزانه به روز رسانی می‌شود و مودیان می‌توانند ارقام را مشاهده کنند.
شفافیت در بررسی، اصل بر ادعای مودی، امکان اعتراض به اظهارنامه و کاهش سلیقه‌های شخصی ممیزان مالیاتی از جمله آثاری است که سامانه مودیان با صدور اظهارنامه‌های پیش فرض به آن‌ها دست پیدا می‌کند.
احمد غفارزاده، کارشناس امور مالیاتی نیز در این باره می‌گوید: اصلی‌ترین عملکرد این سامانه صدور اظهارنامه‌های سیستمی است. اطلاعاتی از جمله تراکنش‌های بانکی، فعالیت‌های تجاری و همچنین صورت حساب‌های صادر شده در این سامانه این امکان را می‌دهد که سامانه محور این اظهارنامه‌ها صادر شوند و دخالت انسانی به حداقل خود برسد. سامانه مودیان با صدور هر اظهارنامه این امکان را برای مودی نیز فراهم می‌کند تا از امتیازات ویژه‌ای با اتصال به این سامانه برخوردار شود.
اظهارنامه‌های پیش فرض مربوط به فصل زمستان سال ۱۴۰۲، از ۱۵ فروردین امسال در کارپوشه مودیان مالیاتی بارگزاری شده است.
قانون پایان‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سال ۹۸ مورد تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و میبایست از ابتدای سال ۹۹ مورد اجرا قرار می‌گرفت، اما این قانون با روی زمین ماند از ابتدای سال ۱۴۰۰ با روندی کُند اجرایش آغاز شد تا این که نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان فرآیند اجرای آن سرعت گرفت. تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری و در نهایت اتصال شرکت‌ها به سامانه مودیان برای صدور صورت حساب‌های الکترونیک از جمله قدم‌های اجرایی این قانون بود. مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت برای اجرای تسهیل در اجرای این قانون الحاقیه‌ای با نام قانون تسهیل تکالیف مودین مالیاتی را نیز به تصویب رساندند که مودیان مالیات بر اساس ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی می‌بایست از ابتدای دی ۱۴۰۲ تمام صورت حساب‌های خود را از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *