جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

وزارت صمت و بورس کالا چرا به اختلاف خوردند؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در صورتی که در عرضه‌های بورس کالا اختلاف یا ابهامی وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد، چرا که معاملات تحت کنترل هستند و دائما رصد می‌شوند.

رحیم کریمی در گفتگو با فولادبان درباره اختلافات وزارت صمت و بورس کالا مطرح کرد: اختلافی که بین وزارت صمت و بورس کالا وجود دارد، به بحث قیمت‌گذاری دستوری مربوط می‌شود؛ به این صورت که بورس کالا تلاش می‌کند قیمت‌ها شفاف و براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. بر همین اساس، سهام‌داران و مجموعه‌هایی که در بازار سرمایه به ‌عنوان ناشر فعالیت می‌کنند، به حقوق خود دست پیدا می‌کنند و از محل فروش کالا، از سود خوبی منتفع می‌شوند.

وی با بیان اینکه تلاش بورس کالا بر حفظ شفافیت و تلاش وزارت صمت بر حفظ و کنترل قیمت فولاد و رعایت قوانینی که در بودجه وجود دارد، است، گفت: البته راهکارها و چارچوب‌هایی برای این موضوع در بورس تعیین ‌شده است. به همین دلیل، آنچه که در بورس کالا عرضه می‌شود، قطعاً با نظرات و پیشنهادهایی که توسط کارشناسان این مجموعه صورت می‌گیرد، ارزش خود را حفظ خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در صورتی که در عرضه‌های بورس کالا اختلاف یا ابهامی وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد، چرا که معاملات تحت کنترل هستند و دائما رصد می‌شوند.

کریمی تصریح کرد: برخی اوقات معاملات بورس کالا باطل می‌شوند، چرا که احتمال دست‌کاری و سایر موارد در آن وجود دارد، بنابراین بورس نه برای دخالت بلکه به عنوان ناظر در عرضه محصولات حضور دارد، ضمن اینکه این اقدام می‌تواند گره‌گشای قیمت‌گذاری محصولات در صنایع مختلف باشد. در این راستا، شرکت‌ها می‌توانند با قیمت واقعی، محصولات خود را عرضه کنند و به سود مورد نظر برسند.

وی در پایان با بیان اینکه نمی‌توان گفت در بورس کالا با نرخ‌گذاری دستوری مواجه هستیم، خاظرنشان کرد: هر اقدامی و فعالیتی در بدو آغاز با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و این نواقص به ‌مرور با توجه به اجرای فرآیندها مشخص خواهند شد. به عبارت دیگر، برای اینکه یک فعالیت نوپایی به مرحله گروه برسد، باید دوره‌ای را طی کند و همین‌که این کار از طریق بورس کالا شروع ‌شده را می‌توان به فال نیک گرفت.

چندی قبل، جواد جهرمی، قائم مقام بورس کالا در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه عملکرد وزارت صمت علیه تولید و بازار سرمایه است، گفته بود: «سهامداران بازار سرمایه مشکلات امروز بازار را می‌توانند در عملکرد وزارت صمت ببینند. وقتی سخنگوی وزارت صمت اینگونه مخالف تولید صحبت می‌کند، وضعیت شرکت‌ها مشخص است و مدیریت شرکت‌ها در اختیار وزارت صمت است، بنابراین سیاست‌گذاری اشتباه وزارت صمت، به نوبت صنایع ما را به ته دره سوق می دهد و یک به یک به مشکل بر می‌خورند.»

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors