نوسان قیمت نفت عامل رشد قیمت فولاد بازارهای جهانی/ سیاست‌های غیر تجاری منجر به شکست است

اعمال عوارض صادراتی امسال همانند عوارض سال 97 است که صادرات تمام محصولات فولادی به جز قراضه مشمول عوارض شد که بسیاری از فعالان با کج کردن تیرآهن نو تلاش داشتند محصولات تولیدی خود را به اسم قراضه صادر کنند ولی مجوز فروش تیرآهن تولید جدید و سالم را به بازارهای صادراتی نداشتند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی و تورم و نقدینگی بالای کشور، علت اصلی افزایش قیمت محصولات فولادی است.

احمد جانجان درگفتگو با فولادبان با اشاره به افزایش قیمت محصولات فولادی افزود: علت اصلی افزایش قیمت محصولات فولادی افزایش قیمت های جهانی است زمانی که نفت در دنیا گران می‌شود قطعا قیمت در بازارهای داخلی هم افزایشی خواهد شد در مقطعی کوتاه شاید دولت مانع از افزایش قیمت بر محصولات شود ولیاما در نهایت افزایش قیمت اتفاق می‌افتد و مقاومت زیاد  اضمحلال تدریجی صنعت را فراهم می کند.

وی ادامه داد: کشورما تورم بالایی دارد و از آنجا که تورم منشا پولی دارد راه درمان تورم هم در حیطه پولی است یعنی بالواقع وقتی پایه پولی و نقدینگی رشد زیادی داشته باشد باید از این روش هم درمان شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: درحال حاضر پایه پولی کشور درحد 800هزار میلیارد تومان است و دولت فقط با قیمت گذاری دستوری تلاش دارد تورم را پایین نگه دارد در حالیکه سیاست قیمت گذاری دستوری در تمام سالهای متوالی نتوانسته حتی قیمت  مرغ و تخم مرغ  کنترل کند.

جانجان با اشاره به اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی گفت: زمانی که قیمت محصولات فولادی یا  دیگر کالاها افزایش می یابد، میل تولیدکنندگان به فروش بیشتر می شود با توجه به نیاز بازارهای جهانی به محصولات فولادی کشور، دولت با اعمال عوارض صادراتی مانع از فروش محصولات و بهره برداری بهینه از این مزیت رقابتی شده است.

وی افزود: اعمال عوارض صادراتی امسال همانند عوارض سال 97 است که صادرات تمام محصولات فولادی به جز قراضه مشمول عوارض شد که بسیاری از فعالان با کج کردن تیرآهن نو تلاش داشتند محصولات تولیدی خود را به اسم قراضه صادر کنند ولی مجوز فروش تیرآهن تولید جدید و سالم را به بازارهای صادراتی نداشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *