جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 24 فروردین 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

رشد قیمت سنگ آهن و محصولات فولادی/ قیمت زنجیره فولاد در ایران ارزانتر از بازارهای جهانی

در حال حاضر قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با قیمت های جهانی اختلاف زیادی دارد و ارزانتر است می توان پیش بینی کرد که پتانسیل رشد قیمت ها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راهبر فرآیند آریا گفت: پیش بینی می‌شود قیمت سنگ آهن در سه ماه دوم سال جاری میلادی در صورت عدم تغییر شرایط رشد افزایشی باشد.

علی هراتیان، عضو هیات مدیره شرکت فکور صنعت در گفتگو با فولادبان افزود: ادامه جنگ در اوکراین، تحریم های روسیه، افزایش تنش‌های اقتصادی برخی کشورها، گسترش موج جدید کرونا در چین، نرخ تورم فدرال رزرو و اثر افزایش قیمت ها بر میزان تقاضای خریداران از عوامل اصلی در رشد قیمتی محصولات فولادی بویژه سنگ آهن است.

به گفته این فعال اقتصادی، تعیین قیمت جهانی سنگ آهن بر اساس میزان عرضه و تقاضای آن است و عوامل مختلفی  مانند قیمت جهانی فولاد، شاخص تولید ناخالص داخلی، قیمت نفت، قیمت برخی فلزات جایگزین مانند آلومینیوم، طلا، نرخ بهره، نرخ تورم، ارزش دلار، ارزش سهام و میزان تولید آهن و فولاد بطورعمومی بر بازار آن تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: تحولات غول‌های تولید کننده سنگ آهن مانند واله و ریو تینتو، موجودی بنادر کشورهای صادرکننده سنگ آهن، موجودی بنادر چین، موجودی انبارهای فولادسازان ، شاخص حمل دریایی  و سیاست ها و شاخص های اقتصادی کلان چین از دیگر عوامل ویژه و انحصاری محصولات سنگ آهن بر نوسانات بازار سنگ اهن باشد.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: برای درک  نوسانات بازار جهانی سنگ آهن باید نگاهی به تحولات این چند سال بیاندازیم چراکه در طول سال‌ها، قیمت سنگ آهن به شدت در نوسان بوده است. به عنوان مثال، قیمت ها در فوریه 2011 حدود ده سال قبل حدود 187 دلار در هر تن بود و سپس به 41 دلار در هر تن در دسامبر 2015 سقوط کرد که این افت شدید قیمتی به کاهش تقاضای فولاد چین نسبت داده شد.

هراتیان گفت: چین در آن سال  تقریبا دو سوم سنگ آهن موجود تولیدکنندگان بزرگ مانند بی.اچ.پی بیلیتون، ریوتینتو و واله را خریداری کرد و از سوی دیگر دسترسی لاسان این شرکت ها به ذخایر سنگ آهن و صرفه جویی در مقیاس موجب افزایش تولید و مازاد عرضه شدند که در نتیجه معادن سنگ آهن پرهزینه مجبور به کاهش تولید شدند.

مدیرعامل شرکت راهبر فرآیند آریا با اشاره به کاهش تولید، تجارت و حمل و نقل سنگ آهن به دلیل همه گیری کووید19 افزود: پاندمی جهانی کووید منجر به کاهش جهانی مصرف و تولید فولاد شد درنتیجه، قیمت ها پس از نزدیک شدن به محدوده 119.58 دلار در جولای 2019 تقریباً یک سال قبل از آن، به کمترین میزان در سال 2020 یعنی 82.90 دلار در ژوئن همان سال کاهش یافت.

عضو هیات مدیره شرکت فکورصنعت ادامه داد: با بهبود شرایط اقتصاد جهانی در سال 2021، قیمت سنگ آهن دوباره افزایش یافت و قیمت‌ها در ژوئن 2021 به 215 دلار در هر تن رسید و مجددا در سپتامبر 2021 به 113 دلار در هر تن کاهش یافت.

هراتیان تصریح کرد: موسسات بین المللی مانند فیچ ، بلومبرگ، یو.بی.اس سوئیس و یا سیتی گروپ قیمت سنگ آهن را بین 85 دلار تا 115 دلار پیش بینی می کردند اما رویدادهایی مانند درگیری های اوکراین در ابتدای سال 2022 میلادی، افزایش قیمت نفت، محدودیتهای حمل و نقل بین المللی و سایر عوامل قیمتها را تا محدوده 160 دلار افزایش داد.

عضوهیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران افزود: هم اکنون اخباری مبنی برکاهش موجودی سنگ آهن در بنادر وارداتی چین که پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی، همزمان با  افزایش سرعت حمل و نقل دریایی به گوش می‌رسد که می تواند محرک افزایش قیمتها باشد.

هراتیان درباره قیمت بیلت و شمش ایران هم تصریح کرد: در حال حاضر قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با قیمت های جهانی اختلاف زیادی دارد و ارزانتر است می توان پیش بینی کرد که پتانسیل رشد قیمت ها وجود دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors