‍‍‍‍ عرضه تلفیقی ورق فولادی سبب کاهش قیمت‌ها در بازار می‌شود

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت : عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا زمانی می تواند در بازار پایدار و ادامه دار باشد که ورق با قیمت واقعی به بورس عرضه شود و معاملات واقعی باشد. و اگر عرضه ، تعیین قیمت پایه و نحوه تلفیق محصولات از قبل تعیین شده و دستوری باشد، عرضه تلفیقی نمی تواند به تامین کم و کسری بازار، کاهش عطش تقاضا و پایین آمدن قیمت کمک کند.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان گفت: عرضه تلفیقی ورق فولادی اگر با مکانیزم درست و دقیق اجرایی شود می تواند روش خوبی برای معاملات باشد.

وی ادامه داد: مکانیزم درست این است که قیمت ورق وارداتی مبارکه و قیمت ورق داخلی مبارکه کاملا مشخص و معلوم باشد و بر اساس قیمت های شفاف، بدون هیچگونه دخالت دستوری در بورس کالا قیمت پایه و واقعی بر اساس رقابت تعیین شود.

این عضو انجمن فولاد ایران تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه اقدام به عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا کرده و در حال واردات ورق فولادی برای تامین نیاز داخلی است ، قیمت ورق وارداتی قطعا خیلی بیشتر از قیمت تولید داخلی است و بورس کالا با تلفیق قیمت افزایشی ورق وارداتی و ورق داخلی می خواهد قیمت بازار را به اصطلاح بشکند و با کاهش دادن قیمت ورق فولادی نیاز بازار را تامین کند.

یعقوبی گفت: اگر قرار است عرضه تلفیقی انجام شود باید با قیمت واقعی باشد، اگر فرض کنید قیمت ورق تولیدی مبارکه 20 هزار تومان و قیمت ورق وارداتی 25 هزار تومان است در این عرضه با سهم یک به پنج ،قیمت ورق تلفیقی به 21 هزار تومان خواهد رسید و طبیعتا از قیمت ورق داخلی گرانتر است. ولی نکته مهم این است که این افزایش موقتی است و در مقطع کوتاهی شاهد این افزایش قیمت خواهیم بود اما پس از آن اگر مکانیزم اجرایی درست و منطقی باشد همانند عرضه هفته قبل ، شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی بویژه ورق فولادی در بازار خواهیم بود.

وی افزود: عرضه تلفیقی مبارکه زمانی می تواند در بازار پایدار و ادامه دار باشد که ورق با قیمت واقعی به بورس کالا عرضه شود و معاملات واقعی باشد و اگر چنانچه روند عرضه ، تعیین قیمت پایه و حتی نحوه تلفیق محصولات از قبل تعیین شده و دستوری باشد، عرضه تلفیقی نمی تواند به تامین کم و کسری بازار ، کاهش عطش تقاضا و پایین آمدن قیمت کمک کند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با رد انحصار فولادمبارکه در عرضه تلفیقی ورق در بورس کالا ادامه داد: توجه به شرایط کشور برای سیاستگذاری و واردات ورق فولادی بسیار مهم است اگر یک واردکننده حقیقی مثل بازرگان یا تاجر ورق وارد کند، به علت بالا بودن قیمت، کسی از این بازرگان ورق نمی خرد چون اگر بخواهند ورق وارداتی را به مشتریان بفروشند باید قیمتی حدود 25 تا 26 هزار تومان به فروش برساند ولی مبارکه همین ورق را با قیمت 20 هزار تومان می فروشد و طبیعتا کسی طالب خرید ورق فولادی وارداتی در بازار آزاد نیست.

یعقوبی تصریح کرد:شرکت های تولید کننده ورق فولادی چه مبارکه و چه دیگر شرکت های تولید کننده تلاش می کنند با تلفیق کالای تولیدی خود با وارداتی، قیمت ورق فولادی را متعادل و بازار را تامین کنند و این اقدام به نفع مردم و مصرف کنندگان خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *