شیوه معاملاتی بورس کالا قابل تأیید است اما باید به‌روز و منعطف باشد

رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: فعالیت معاملاتی و تعیین قیمت بورس کالا مورد تأیید بخش خصوصی و دولت است اما با توجه به حجم بسیار بالای دادوستدهای معاملاتی، بورس کالا باید به‌روز و منعطف باشد و بتواند به شرکت‌های تحت پوشش خود نوعی آزادی عمل برای معامله با مشتریان سنتی را بدهد زیرا در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که معاملات کالاها و محصولات فقط از یک کانال و مجرا صورت بگیرد.

مهرداد اکبریان در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به انتشار پیش‌نویس تنظیم بازار محصولات فولادی افزود: پیش‌نویس تنظیم بازار با توجه به اینکه در بورس کالا محصولات فولادی تعیین قیمت می‌شود قابل تأیید است.

وی ادامه داد: بورس کالا محل تعیین قیمت و عرضه و تقاضای محصولات فولادی است و باید نسبت به کار کلان و بزرگی که در سطح کشور انجام می‌دهد و حجم بسیار بالای معاملاتی که هر روز در آنجا انجام می‌شود و تنها شرکتی است که در آن دادوستد انجام می‌شود، خودش را به‌روز و منعطف کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در صورت انعطاف بورس کالا، باید از دخالت نهادها و سازمان‌های دیگر در بورس کالا جلوگیری شود و دولت و بخش خصوصی هیچ‌گونه دخالتی در فعالیت بورس کالا نداشته باشند.

اکبریان گفت: در بورس کالا محصولات فولادی با تناژ کلان و زیاد معامله می‌شود اما گاه دو کارخانه طبق قراردادهای داخلی خود با یکدیگر کار می‌کنند و نباید این دو واحد تولیدی را مجبور کنند در بورس کالا معاملات خود را انجام دهند و در بورس خریدوفروش کنند وقتی قرارداد داخلی دارند. یعنی به لحاظ مقیاس‌ها باید اصلاحیه داشته باشند چون حتی ممکن است حتی به لحاظ صرفه اقتصادی برای هر دو شرکت ضرر و زیان داشته باشد.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که معاملات کالاها و محصولات فقط از یک کانال و مجرا باشد بلکه شرکت‌های بزرگ اغلب بین 40 تا 60 درصد تولیدات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مازاد محصولاتشان را به مشتریان سنتی خود و با قیمت‌هایی که در بورس کالا استخراج شده معامله می‌کنند، این شیوه درواقع به‌نوعی به این شرکت‌ها آزادی عمل هم می‌دهد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ادامه داد: در ایران بسیاری از کارخانه‌های گندله، کنسانتره و سنگ‌آهن در کنار هم قرار دارند و با یکدیگر تهاتر می‌کنند و کار می‌کنند و هیچ مشکلی هم در معاملات خود ندارند اما بر اساس سیاست دولت تمام این واحدها باید به سمت بورس کالا سوق داده شوند.

اکبریان افزود: اگر به ادامه این روش یعنی عرضه در بورس کالا اصرار شود، ممکن است برخی از واحدهای تولیدی دچار مشکل شوند زیرا بسیاری از معاملات آن‌ها از جمله خرید سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و شمش همه نقدی و به‌روز نیست و حتی پولی هم در کار نیست و بیشتر تهاتر جنس با جنس و کالا با کالا با قراردادهای طویل‌المدت است ولی در بورس کالا معاملات همه نقدی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر بورس کالا چه در خرید و چه در فروش اغراق کند دچار مشکل خواهد شد، پیشنهاد تشکیل بورس کالا و انجام معاملات در این فضا مورد حمایت تشکل‌ها و بخش خصوصی بود اما اکنون بورس کالا اغراق‌آمیز رفتار می‌کند و اغراق فعالیت‌ها در بورس کالا می‌تواند برای فعالان صنعتی و زنجیره فولاد مشکل ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *