جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 اردیبهشت 1403 - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک عضو انجمن نوردکاران در گفت‌وگو با فولادبان مطرح کرد:

واقعی شدن قیمت‌ها و ارز تک نرخی، راهکار رفع چالش های بخش خصوصی

بهمن قاسمی، مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد در گفت‌وگو با فولادبان ضمن طرح این پرسش که چرا مسئولین ما از تجارب دنیا بهره نمی‌برند و قوانین را دستکاری می‌کنند، ابراز کرد: ناترازی و کسری انرژی و قطعی‌های برق و گاز در طول سال و اینکه تولیدکننده‌ها چاره‌ای جز تحمل وضعیت فعلی ندارند و دولت هم به فکر چاره نیست یکی از بزرگترین محدودیت‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی است که اصطلاحا به آن تله سرمایه‌گذاری تولیدی می‌گویند.

واقعی شدن قیمت‌ها و ارز تک نرخی، راهکار رفع چالش های بخش خصوصی اخبار

بهمن قاسمی، مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد در گفت‌وگو با فولادبان ضمن طرح این پرسش که چرا مسئولین ما از تجارب دنیا بهره نمی‌برند و قوانین را دستکاری می‌کنند، ابراز کرد: ناترازی و کسری انرژی و قطعی‌های برق و گاز در طول سال و اینکه تولیدکننده‌ها چاره‌ای جز تحمل وضعیت فعلی ندارند و دولت هم به فکر چاره نیست یکی از بزرگترین محدودیت‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی است که اصطلاحا به آن تله سرمایه‌گذاری تولیدی می‌گویند.

وی افزود: از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان بخش خصوصی میتوپان به دلار نیمایی، وجود حداقل دستمزد، تحریم‌ها، انحصار دولتی، رفتار غیر منصفانه دولت با تولیدکنندگان، فاصله ۱۱ درصد بین شمش و محصول میلگرد، فاصله بین دولت و ملت و اینکه دولت با تفرعن و غرور حاکی از پول نفتی و معدنی ملت، هیچ نیازی به ملت نمی‌بیند و برای همین هیچ اطلاعات قابل استفاده‌ای در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد و هر اطلاعاتی هم منتشر بشود با هزاران اما و اگر همراه است و معمولا هم غیر قابل اتکا و گمراه کننده است.

به گفته قاسمی: مودی مالیاتی با ارائه مدارک و مستندات ادعا می‌کند در محاسبه ۱۱ درصد مالیات ( قبلا ۸ درصد بوده است ) فاصله بین مواد اولیه ( شمش بیلت) و محصول تولیدی‌اش که میلگرد بوده خطای فاحشی وجود داشته و در دو سال قبل به شدت متضرر و صدمه دیده و عدم تعطیلی و ادامه فعالیت هایش نیز ناگزیر بودن به علت مصالح کشور و پرسنل و همکاران بوده است. لذا بهتر است جهت رسیدگی منصفانه به فعالیت‌های مودی و سایر شرکت‌های هم‌راستا، طریقه محاسبه و سود درنظرگرفته‌شده برای تولیدکننده جهت کمک به رسیدگی، شفاف شود.

مدیرعامل آریان فولاد درمورد نگاه دولت به تولیدکنندگان بخش خصوصی گفت: با توجه به بازارسازی با ۱۱درصد فاصله بین شمش و محصول، دو سال گذشته برای ما فاجعه‌بار بوده است و کماکان ما تلاش می‌کنیم مدارک تعیین شده برای ۱۱‌درصد فاصله را به دست بیاوریم تا ببینیم دولت در مورد فولاد بخش خصوصی چگونه فکر می‌کند و به نظر ما این سند با فاصله بسیار زیاد نشان دهنده وضعیت بخش خصوصی خواهد بود و سندی بسیار ارزشمند در مورد نگاه به بخش خصوصی و سرنوشت سرمایه‌گذاری در ایران است.

وی همچنین افزود: مردم به درستی از فعالان اقتصادی توقع دارند از ارز و قیمت ها و زمینه فعالیت شان پیش‌بینی داشته باشند، ولی فعال اقتصادی از کجا پیش‌بینی کند؟ کدام اطلاعات پایه‌ای را جهت استفاده در دسترس دارد؟ برای مثال سال‌های متمادی است که مسئولین اعلام می‌کنند، ارز و طلا نخرید ضرر می‌کنید، درحالی‌که زمان ثابت کرده اینگونه نبوده و دقیقا برعکس بوده و هر کس به این توصیه عمل کرده، حاصل دسترنج اش را از طریق تورم ازدست داده است. توقع این است دولت قیمت احتمالی ارز را در حداقل یک سال آینده اعلام و به تناسب کم و زیاد کند؛ با این کم و زیاد شدن اگر پارامترهای موثر باعث تغییر شود، در اسرع وقت به وضوح با دلایل قابل اتکا توضیح دهد.

قاسمی درمورد بورس کالا ابراز کرد: به نظر من بورس کالا علی‌رغم مشکلات ناشناخته قبلی، امروز به جای بسیار خوب و مورد اعتماد رسیده و جایگاه بسیار ارزنده‌ای دارد و امیدوارم یکی از مناسب‌ترین و با ارزش‌ترین دستاوردهای کلان دولت به درستی همین راه خود را ادامه دهد و آرزوی موفقیت‌های بیشتری را برای دست اندرکاران بورس کالا داریم.

همچنین در ادامه گفت: باارزش ترین کمکی که فولادبان به همراه ارباب نشریات و افکار عمومی می‌توانند به ما برسانند این است که از وزارت صمت جویا شوند که در این مصوبه ۱۱ درصدی سود تولیدکننده چقدر لحاظ شده و چگونه این ۱۱درصد محاسبه شده است؟ چرا ۱۰ یا ۱۲ درصد نشده؟ البته تغییر یافته به ۱۶ درصد ولی ما دو سال با این مصوبه زندگی همراه با زجر را تجربه کردیم. همین الان هم ۱۶ درصد چگونه محاسبه شده و سود تولیدکننده چقدر در نظر گرفته شده است؟

مدیرعامل این واحد فولادسازی خصوصی درباره تامین مواد اولیه از شرکت‌های بزرگ فولاد دولتی گفت: شرکت‌های بزرگ فولادی که عموما دولتی هستند به ما برای تعدی و ظلم بیشتر به شرکت‌های مستاصل در پایین دست با هم در مسابقه هستند. یکی از شرکت ها علیرغم اینکه می‌داند شرکت‌های نوردی با چه مضیقه‌های شدید مالی درگیر هستند، سال‌های طولانی است که تحویل حداقل یک ماهه می‌فروشند، یعنی پول را امروز می‌گیرند و بیلت را یک ماه بعد تحویل می‌دهند. از طرف دیگر شرکت‌های بعدی اعتباری می‌فروشند و از روز فروش بهره را حساب می‌کنند، ولی موضوع فروش را یک ماه بعد تحویل می‌دهند. کجای دنیا مردمانش باور می‌کنند که با ما چنین می‌کنند؟

 

قاسمی در انتها درمورد راهکار رفع این مشکلات و چالش‌ها ابراز کرد: ما تنها یک راه حل پیش روی خود داریم، قیمت ها واقعی و دستمزدها واقعی باشند و ارز تک نرخی شود. یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌ها  ارز چند نرخی است. چه اشکالی دارد مردم حق داشته باشند در صورت صلاحدید آزادانه مقداری از دارایی هایشان را به صورت ارز نگهداری کنند ؟

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors