واکنش یک فعال معدنی به نامه رئیس سازمان محیط زیست/ توقف فعالیت‌های معدنی به هیچ وجه ممکن و به صلاح نیست

یک فعال معدنی با بیان اینکه توصیه سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر توقف احداث و بهره برداری معادن، نوعی مقابله و انکار واقعیت است، تاکید کرد: توقف احداث معادن ممکن نیست، زیرا روزی فرد یا افرادی معدن را به بهره برداری خواهند رساند.

کامران وکیل در گفتگو با فولادبان با اشاره به نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر صمت مبنی بر اعلام ممخالفت با فعال‌سازی هزاران معدن غیرفعال، اظهارداشت: در این نامه سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرده طبیعت کشش راه اندازی پنج هزار معدن را به صورت همزمان ندارد و خواستار توقف مزایده معادن شده است.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان محیط زیست سیاست صحیحی نیست، گفت: وزارت صمت سال‌هاست با روسای سازمان محیط زیست درباره معادن مکاتبه داشته و اعلام کرده است سیاست سازمان محیط زیست در معرفی مناطق چهارگانه به عنوان مناطق حفاظت شده صحیح نیست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان محصولات معدنی ایران تصریح کرد: معرفی مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و ممنوعیت معدنکاری در این مناطق و رها کردن بقیه مناطق نوعی سیاستگذاری نامتوازن، در آشتی طبیعت با معادن به حساب می آید.

وکیل با بیان اینکه در بسیاری از معادن هیچ‌گونه رعایت زیست محیطی نمی شود، خاطرنشان کرد: یکی از ایرادهایی که ما هنگام بازدید از معادن مشاهده می کنیم، این است که بی محابا جاده کشی می کنند، طبیعت را زخمی می کنند و توجهی به حفظ محیط زیست نمی شود در حالی که با برنامه ریزی صحیح  به راحتی می توان بین معادن و محیط زیست صلح برقرار کرد.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان سازمان محیط زیست به پیشنهادات معدنکاران برای سامان بخشی در این زمینه، گفت: معدنکاران و تشکل‌های بخش خصوصی ده‌ها بار پیشنهاد داده اند که دولت و سازمان محیط زیست معادن را موظف کنند که معادل پنج درصد نیروی کار معادن را به سازمان محیط زیست بیاورند و آنان را موظف کنند معادل محصول و کالایی که از معادن برداشت می‌شود همان میزان جنگل مصنوعی کاشته شود اما روسای سازمان محیط زیست به علت سختی کار در اجرا و برنامه ریزی، پاسخ منفی به طرح‌ها و پیشنهادات وزارت صمت و بخش خصوصی معدنی داده اند و یا کاملا بی توجه بوده اند در حالی که این موضوع در امارات به اجرا درآمده و بیایان تبدیل به جنگل شده است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان محصولات معدنی ایران، هماهنگی فعالیت‌های معدنی با سازمان حفاظت از محیط زیست را ضروری خواند و ادامه داد: اگر در یک عرصه طبیعی یا منطقه ای دور افتاده معدن ایجاد شود و همزمان بهسازی محیطی صورت بگیرد، همانند کشورهای اروپایی که همه جای آن سبز است و از معادن نیز به نحو شایسته بهره برداری می شود، قطعا نتایج موثری دربرخواهد داشت.

وکیل، سازمان محیط زیست را مکلف به برنامه ریزی و ضابطه مندی برای معادن دانست و تصریح کرد: اینکه سازمان محیط زیست زمان واگذاری معادن اعلام می‌کند، بهتر است معادن برای احداث و بهره برداری واگذار نشود، نوعی مقابله و انکار واقعیت هاست، زیرا توقف احداث معادن ممکن نیست و روزی فرد یا افرادی معدن را راه خواهند انداخت و باید به این نکته گاندی توجه اشت که می گوید فقر بزرگترین آلاینده محیط زیست است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *