افزایش چشمگیر صادرات شمش فولاد ایران

 قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در هفته منتهی به چهارشنبه 14 اکتبر اندکی افزایش پیدا کرد و تاجران در آخرین سفارش‌هایشان، قیمت‌های بالاتری را پذیرفتند.

به گزارش فولادبان به نقل از متال بولتن  هفته گذشته اکثر تولیدکنندگان شمش فولاد ایران به بازار بازگشتند و محموله‌های جدیدی را برای بارگیری در اکتبر و دسامبر در معرض فروش گذاشتند. کارخانجات ایرانی منتظر بازگشت چین به بازار پس از تعطیلات یک هفته‌ای بودند تا اوضاع بازار را بسنجند.

قیمت میلگرد در چین در 9 اکتبر با فعالیت‌ها برای افزایش موجودی انبارها، روند صعودی گرفت و فولادسازان ایرانی تلاش کردند در طول تعطیلات، قراردادهایی با قیمت‌های بالاتر منعقد کنند.

یک محموله 30 هزار تنی با زمان بارگیری نوامبر به قیمت 412 دلار در تن، فوب بنادر جنوبی ایرانی، به فروش رفت.

دو محموله از دو کارخانه مختلف هم به قیمت‌های 410 تا 413 دلار در تن، فوب، به فروش رفت اما مقدار محموله‌ها مشخص نشده است.

یک تولیدکننده شمش فولاد دیگر در ایران هم مدعی شده که دو محموله به حجم مجموعاً 60 هزار تن را به قیمت هر تن 415 دلار، فوب، به فروش رسانده است. اما برخی فعالان بازار می‌گویند که این کارخانه فقط یک محموله 30 هزار تنی با زمان بارگیری نوامبر را با قیمت 409 دلار در تن، فوب، به فروش رسانده است.

یک کارخانه فولادسازی دیگر ایران هم محموله 30 هزار تنی شمش خود را با زمان بارگیری دسامبر به قیمت 407 دلار در تن، فوب، فروخته است.

Fastmarkets در ارزیابی هفتگی خود قیمت شمش فولاد صادراتی ایران را در روز چهارشنبه هر تن 407 تا 413 دلار، فوب، اعلام کرد که نسبت به قیمت 410-405 دلار یک هفته قبل، رشد محسوسی داشته است.

تعدادی از تاجران خبر داده‌اند که از سوی خریداران چینی، پیشنهاداتی برای خرید شمش فولاد ایران به قیمت هر تن 440 دلار، سی.اف.آر داشته‌اند که حدوداً معادل 410 دلار فوب در بنادر جنوبی ایران است. با کسر کردن حاشیه سود تجار و سایر هزینه‌های انتقال پول، این قیمت معادل 400 تا 405 دلار در تن، فوب می‌شود.

پیشنهادات خرید مشتریان تایلندی برای شمش فولاد ایران هم هر تن 435 تا 440 دلار، سی.اف.آر، معادل 410-405 دلار در تن فوب بود که با کسر حاشیه سود تجار و سایر هزینه‌های انتقال پول به 395 تا 400 دلار در تن، فوب، می‌رسد.

یک تاجر هم می‌گوید که بازار اندونزی فعلاً راکد است و انتظار می‌رود این کشور مقداری تختال و میلگرد خریداری کند. این تاجر معتقد است که عمده محموله‌های شمش فولاد صادراتی که اخیراً توسط تجار خریداری شده، به مقصد اردن، مصر و سودان خواهد رفت.

شمش فولادی ایران در هفته‌های اخیر با تقاضای خوبی در خاورمیانه و شمال آفریقا مواجه بوده است.

یک محموله 20 هزار تنی شمش فولاد ایران اخیراً به قطر با قیمت حدوداً 445 دلار در تن، تحویل داده شده است. هزینه حمل بار در خلیج فارس هر تن 15 تا 16 دلار است. بنابراین شمش فولاد صادراتی ایران در این منطقه برای تجار بسیار جذاب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *