جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

انجمن جهانی فولاد چشم‌انداز تقاضای فولاد را بالا برد

 انجمن جهانی فولاد (worldsteel) با انتشار گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت فولاد جهان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پیش‌بینی امیدوار‌کننده‌تری از بازار فولاد دنیا نسبت به گزارش قبلی که در ماه ژوئن منتشر شده بود، ارائه کرد.

به گزارش فولادبان در گزارش جدید انجمن جهانی فولاد، همچنان سطح تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل نزولی اعلام شده اما نسبت به برآورد قبلی، از شدت آن کاسته شده است.

انجمن جهانی فولاد برآورد کرده که در سال ۲۰۲۰ سطح تقاضای فولاد در دنیا ۲٫۴ درصد افت خواهد کرد و به ۱٫۷۲۵ میلیارد تن خواهد رسید که تماما به علت شیوع بیماری کرونا است. البته رشد چشمگیر تقاضای چین سبب خنثی شدن کاهش تقاضای سایر کشورهای جهان خواهد شد.

در این گزارش اعلام شده که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ رشد ۴٫۱ درصدی نسبت به امسال خواهد داشت و به ۱٫۷۹۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

انجمن جهانی فولاد اعلام کرده که رشد تقاضای فولاد در سایر کشورهای جهان به‌جز چین پس از شیوع کرونا قوی‌تر از برآوردهای پیشین بوده اما همچنان کاهش چشمگیری نسبت به سال قبل خواهد داشت و در سال آینده میلادی بهبود اندکی به خود خواهد دید.

انجمن جهانی فولاد عنوان کرده که با وجود شیوع مجدد کرونا در اکثر نقاط جهان اما دیگر محدودیت‌های سراسری در کشورها اجرا نخواهد شد، بنابراین نگرانی نسبت به تعطیلات طولانی‌مدت صنایع و کاهش تقاضای فولاد وجود ندارد.

آقای Al Remeithi رئیس کمیته اقتصادی انجمن جهانی فولاد در این زمینه گفت:‌ صنعت فولاد دنیا امسال کمترین حد تقاضای خود را در ماه آوریل پشت سر گذاشت و از اواسط ماه مه به سمت بهبود حرکت کرد؛ اما این روند بهبود در سطح کشورها، کاملا متفاوت بود که بستگی به میزان موفقیت آنها در مهار کرونا، ساختار صنعت ملی و اقدامات اقتصادی حمایتی دولت‌ها داشت. چین بهبود شگفت‌انگیزی از خود به نمایش گذاشت که سهم بالایی در تغییر پیش‌بینی ما از رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ داشت؛ اما در سایر نقاط جهان شاهد کاهش چشمگیر تقاضا بودیم که این کاهش هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای در حال توسعه رخ داد.

وی افزود: این بحران برای کشورهای در حال توسعه بسیار مشکل‌ساز بود زیرا آنها هم‌زمان با مواجهه با بیماری غیرقابل کرونا با مشکلات دیگری همچون قیمت‌های پایین مواد اولیه، کاهش صادرات و رکود گردشگری هم دست و پنجه نرم می‌کنند. بیماری کرونا موجب ایجاد تغییرات در روندهای اصلی صنعت فولاد دنیا شد و صنایع مصرف‌کننده فولاد را هم تحت تاثیر قرار داد و موجب تاثیر شدید بر میزان تقاضا برای فولاد شد.

در گزارش انجمن جهانی فولاد همچنین آمده که با بازگشایی اکثر اقتصادها از اواسط ماه مه پس از موج اول کرونا، تقاضای فولاد بالا رفت و رونق V شکل در اقتصادها ایجاد شد؛ اما تاکنون این روند بهبود در حدی نبوده که جبران‌کننده افت‌های دوران محدودیت‌های ضد کرونایی در کشورها باشد و اکثر بخش‌های مصرف‌کننده فولاد همچنان به سطح ماقبل شیوع کرونا بازنگشته‌اند.

بنابراین بهبود پس از شیوع کرونا بسیار شکننده بوده زیرا موج دوم شیوع آن شروع شده و سبب افزایش نرخ بیکاری شده و نگرانی‌ها نسبت به بهبود سطح تقاضا را هم بالا برده است.

انجمن جهانی فولاد در عین حال نسبت به موفقیت جامعه پزشکی در مهار بیماری کرونا ابراز امیدواری کرده است. بر اساس اعلام این انجمن، درس‌هایی که کشورها از موج اول شیوع کرونا گرفتند سبب شده تا در موج دوم آن، بین مقابله با ویروس و ادامه فعالیت‌های اقتصادی، توازنی ایجاد شود. البته در نیمکره شمالی زمین با آغاز فصل سرما نسبت به هم‌زمانی کرونا با ویروس آنفلوانزای فصلی هم نگرانی بسیاری وجود دارد که این هم‌زمانی چه تاثیری بر چشم‌انداز اقتصاد و صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱ خواهد گذاشت؛ بنابراین به نظر می‌رسد احیای کامل اقتصاد جهانی و صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱ ناممکن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors