جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 19 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

صفر شدن تعرفه واردات و صادرات ۷۵۰۰ قلم کالا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مذاکرات خود برای ایجاد منطقه آزد تجاری با ایران و مصر را نهایی و قرار است این توافق نامه‌ها را پس از حل شدن مسائل امضا کند که براساس آن، عوارض گمرکی محصولات کشاورزی و صنعتی بین این کشورها کاهش خواهد یافت.

صفر شدن تعرفه واردات و صادرات ۷۵۰۰ قلم کالا عینک فولادی صادرات

به گزارش فولادبان به نقل از تاس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مذاکره خود بر ایجاد منطقه آزد تجاری با ایران و  مصر را نهایی می‌کند.

قرار است توافق نامه های مربوطه را پس از حل شدن مسائل امضا کند که براساس آن، عوارض گمرکی محصولات کشاورزی و صنعتی بین این کشورها کاهش خواهد یافت.

در این میان، سخنگوی وزارت توسعه و اقتصاد اوراسیل گفته است: ‌مذاکره با ایران و مصر در مرحله فعالی است و ما در حال پیدا کردن راهکار برای معدودی از موارد هستیم و قرار است تعرفه های گمرکی صادرات برخی محصولات کشاورزی را کاهش دهیم.

همچنین در اوایل اکتبر گزارش شده بود: مقررات توافق کامل ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و ایران تقریبا تکمیل شده است در دسامبر سال 2021 رئیس شورای اقتصادی اوراسیا پیش نویس توافق داخلی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و ایران  را تایید کرده بود این توافق سه ساله بود و یا می توانست هر زمانی که ایجاد منطقه آزاد تجاری موثر باشد ادامه یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه است، پیش از این برنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ویتنام، سنگاپور و توافق داخلی با ایران را داشتند. مذاکرات با مصر و رژیم صهیونیستی هم ادامه دارد.

صفر شدن تعرفه واردات و صادرات ۷۵۰۰ قلم کالا

خبر مهم دیگر اینکه سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا از صفر شدن تعرفه واردات و صادرات ۷۵۰۰ قلم کالا با نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا خبر داد.

میرهادی سیدی به بررسی وبیان جزئیات آخرین دور مذاکرات جهت پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا پرداخت.

وی در خصوص موضوعاتی که در آخرین دور مذاکرات مطرح شده است، گفت: حدود سی دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد.

سیدی افزود: در دو سال که سی دور مذاکره بر خط (آنلاین) و حدود ۷ دور مذاکره حضوری برگزار شد، ابعاد موافقت نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق‌ها در دنیا مرسوم است، پیش بردیم و تا در انتها متن ۱۵۰ صفحه‌ای موافقت نامه به عنوان مفصل‌ترین موافقت نامه تجاری ایران به دست آید.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه هم از حیث حجم و متن و هم از حیث پوشش کالایی بزرگترین پوشش کالایی را شامل می‌شود، اظهارداشت: در دور آخر که سه روز ادامه داشت، مواردی از متن را را نهایی کردیم و فهرست کالا‌های خودمان هم در حد نهایی کردن پیش بردیم تا به زودی با امضای یادداشتی میان ریاست سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر تجارت اوراسیا در تهران اتمام مذاکرات اعلام می‌شود.

سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا با بیان اینکه ضمائم آن سندی که امضا می‌شود متن موافقت نامه فهرست‌های کالایی خواهد بود، ادامه داد: بعد از امضا، این سند باید به تایید مجالس ایران و ۵ کشور عضو اوراسیا برسد؛ و بعد اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به تجربه‌ای که در گذشته وجود داشته است، گفت: این فرآیند حدود یک سال طول می‌کشد.

سیدی در مورد کالا‌هایی که تعرفه هایشان صفر می‌شود، تصریح کرد: واردات ما از کشور‌های اتحادیه اوراسیا فعلا بیشتر متمرکز روی غلات و دانه‌های روغنی است. از ایران هم به همین ترتیب سیب، سیفی جات و محصولاتی که در گلخانه‌ها تولید می‌شوند با تعرفه صفر صادر می‌شوند.

وی اضافه کرد: طرف اوراسیایی حدود ۹۵ درصد اقلام را تحت پوشش موافقت نامه قرار داده است. وقتی می‌گوییم ۹۵ درصد، یعنی از همه بخش‌های کالایی هستند؛ مگر اقلام خاصی که ما به دلایلی مایل به وارد کردن آن‌ها نیستیم. مثل ماشین آلات کشاورزی یا محصولات لبنی که اگر صفر هم نشود، تعرفه هایشان افزایش پیدا نمی‌کند.

سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا بیان کرد: بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم تحت پوشش این موافقت نامه قرار می‌گیرد. وقتی شما ۹۵ درصد اقلام را تحت پوشش چنین توافقی قرار می‌دهید، اجازه می‌دهید که رقابت در این کالا‌ها شکل بگیرد و دو طرف در حد توانایی‌های رقابتی شان از بازار یکدیگر استفاده کنند. تعدادی از این اقلام بلافاصله صفر می‌شود و تعدادی به تدریج صفر می‌شود.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors