چشم امید واحدهای تولید فولاد به 2.5 هزار مگاوات برق اختصاصی به فولادی‌ها/ کمبود گاز؛ معضل بعدی صنعت فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر بهبود شرایط تولید و ثابت ماندن قیمت‌ها با اختصاص دادن 2 هزار و 500 مگاوات برق به فولادی‌ها، گفت: در شش ماهه دوم سال شاهد کمبود گاز خواهیم بود و از حالا، باید درباره این معضل چاره‌ای اندیشید.
رضا شهرستانی

رضا شهرستانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با افزایش قیمت محصولات فولادی در اثر محدودیت‌های برقی گفت: شرایط بازار به این بستگی دارد که معضل برق چه مدت طول بکشد و به چه صورت مدیریت شود. اگر شرایط ادامه‌دار بماند، کمبود مواد اولیه باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد و در قدم دوم، شرکت‌ها نمی‌توانند به تعهدات صادراتی و قراردادی خود عمل کنند.

وی با تأکید بر افزایش فشار روی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی در صورت ادامه وضعیت، تصریح کرد: با افزایش میزان فشار به تولیدکنندگان، قطعا زمان بیشتری هم نیاز خواهد بود تا شرایط به وضعیت مطلوب خود بازگردد لذا شرکت توانیر باید با پیشنهاد اهدای 2 هزار و 500 مگاوات برق به تولیدکنندگان فولاد موافقت کند تا با این میزان، 40 درصد تولید در کشور اتفاق بیفتد تا قیمت‌های داخلی افزایشی نباشند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: اگر این 2.5 هزار مگاوات برق به واحدهای فولادی اختصاص یابد تا این میزان برق، با عدالت نسبی بین شرکت‌های تولیدکننده تقسیم شود، همه واحدها می‌توانند 40 درصد ظرفیت تولید خود را داشته باشند تا هم بازار داخل تأمین شود و هم کارخانه‌ها از زیان چشمگیر خارج شوند.

شهرستانی در ادامه تأکید کرد: اگر رویه فعلی ادامه یابد، از نظر افزایش قیمت‌ها یک فاجعه به بار خواهد آمد و این احتمال وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها نتوانند به مدار تولید بازگردند، ولی با اختصاص 2 هزار و 500 هزار مگاوات برق، می‌توان امید این را داشت که جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود و ثبات در بازار به وجود بیاید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که معضل بعدی کشور در شش ماهه دوم گاز است.

وی درباره معضل گاز در شش ماهه دوم گفت: این مشکل می‌تواند فاجعه‌ای دیگر در کشور به وجود آورد چراکه این مشکل در واحدهای احیای آهن اسفنجی و هم در بخش نورد تأثیر خواهد گذاشت زیرا اکثر مصرف گاز در این دو بخش صورت می‌گیرد، ولی نکته دوم نیروگاه‌هاست و اگر محدودیت در مصرف گاز داشته باشیم، در شش ماهه دوم معضل گاز و برق را به صورت همزمان خواهیم داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان افزود: حقیقت‌ها باید به مردم گفته شود بنابراین، اگر بخواهیم از چنین شرایط دشواری عبور کنیم، ملت هم باید همکاری کنند یعنی دولت می‌تواند با بازگویی حقایق، برای مصارف خانگی، هم از نظر قیمت و هم از نظر میزان مصرف، محدودیت اعمال کند زیرا مهم این است که همه با محدودیت‌ها از این معضل عبور کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد، تأثیرات فراوانی در بازار فولاد خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *