در گفتگوی نماینده مجلس با فولادبان مطرح شد؛

فولادسازان بزرگ امکان ذخیره‌سازی گاز دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای ذخیره گاز صنایع در فصل زمستان تمهیداتی صورت گرفته که البته فعلاً قطعی نیست و همچنین به نظر می‌رسد شرایط کافی برای ذخیره‌سازی گاز در کارخانجات وجود دارد.

جواد حسینی کیا در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت گاز فولادی‌ها در زمستان بیان کرد: برای ذخیره گاز صنایع در فصل زمستان تمهیداتی صورت گرفته که البته فعلاً قطعی نیست و همچنین به نظر می‌رسد شرایط کافی برای ذخیره‌سازی گاز در کارخانجات وجود دارد. ناگفته نماند به صنایع هشدار داده شده که گاز مصرفی زیادی دارند و باید آن را برای زمستان ذخیره کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، برای جبران بخشی از کمبودها در این حوزه، دولت مشوقاتی برای کاهش مصارف خانگی گاز در نظر گرفته و بخشی از آن نیز با مدیریت کردن تعطیلی‌ها در زمستان جبران خواهد شد. به طور مثال تمام واحدهای تولیدی روز جمعه تعطیل نخواهند بود و برخی کارخانجات می‌توانند این تعطیلی‌ها را به روزهایی مانند شنبه یا یکشنبه موکول کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در این راستا، برآورد می‌شود بتوان گاز صنایع در زمستان را تا حدودی مانند برق در تابستان، مدیریت کرد؛ اما ناگفته نماند واحدهای بزرگ فولادی قابل تعطیل شدن نیستند و به همین دلیل به ذخیره سازی گاز نیاز دارند. البته بخشی از گاز مصرفی توسط مازوت تأمین می‌شود که برای این بخش باید تدابیر خاصی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم سنقر با بیان اینکه ذخیره کردن گاز برای زمستان مختص پتروشیمی‌ها و فولادسازان بزرگ است، گفت: در واقع بسیاری از واحدها برای گاز خود مخازنی را پیش‌بینی کردند که در حال ذخیره‌ سازی هستند و در صورت نیاز از آن استفاده می‎کنند.

حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برخی کارخانجات فولادی بزرگ با ظرفیت کافی و وزارت نفت، امکان ذخیره‎سازی گاز دارند و با مدیریت این موضوع می‌توان مشکلات ناشی از انرژی را در زمستان به حداقل رساند. البته در این خصوص مصوبه‌ای ابلاغ نشده و نیازی به مصوبه ندارد؛ چرا که تدابیری از وزارت نفت محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *