با افزایش محدودیت‌های تولید فولاد در چین، قیمت سنگ‌آهن بیشتر سقوط می‌کند

با ادامه‌دار شدن کاهش قیمت سنگ آهن تحلیلگران از سقوط بیشتر قیمت این نهاده خبر می‌دهند.

به گزارش فولادبان؛ روزنامه Global Times در تحلیلی درباره بازار سنگ‌آهن نوشته است:‌ سقوط اخیر قیمت سنگ‌آهن ممکن است تنها آغاز کاهش دائمی قیمت آن در بقیه سال باشد، زیرا انتظار می‌رود تقاضای بزرگترین مصرف‌کننده جهان تحت کمپین شدید دولت برای کاهش تولید فولاد به میزان بیشتری کاهش یابد.

به گفته تحلیلگران، قیمت سنگ‌آهن طی روزهای اخیر پس از رکورد بی‌سابقه در اوایل سال جاری میلادی روند نزولی داشته است و کاهش بیشتر می‌تواند پیامدهای جدی جهانی را در پی داشته باشد.

شرکت سرمایه بین‌المللی چین (CICC)، در یادداشتی تحقیقاتی هشدار داد که با کاهش تولید فولاد در چین، قیمت سنگ‌آهن به زیر 200 دلار در هر تن کاهش می‌یابد.

این شرکت در این یادداشت نوشته است: ما انتظار داریم سرعت رشد تولید فولاد چین از سه‌ماهه سوم منفی شود و قیمت مواد اولیه سنگ‌آهن نیز از سطح بالا سقوط کند.

با افزایش تقاضا در داخل و خارج، تولید فولاد چین در نیمه اول سال به شدت افزایش یافته است. بنا بر اعلام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، بزرگ‌ترین نهاد برنامه‌ریز اقتصادی این کشور، تولید فولاد خام چین در این مدت 11.8 درصد رشد داشته است. NDRC اعلام کرد صادرات فولاد چین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30.2 درصد افزایش یافته است.

با این حال، به دلیل اهداف زیست محیطی و سیاست‌های دیگر، چین به سرعت اقدام به مهار تولید فولاد کرده است. در جدیدترین اقدام، شورای دولتی، کابینه چین، افزایش تعرفه برخی محصولات فولادی را برای کاهش صادرات اعلام کرد که از روز یکشنبه به اجرا درآمد.

منابع داخلی همچنین گفتند که اقدامات دیگری نیز برای جلوگیری از تولید فولاد انجام شده است. یک منبع داخلی صنعت فولاد گفت: کاهش تولید موضوع اصلی کل صنعت فولاد در بقیه سال است، نه تنها به دلیل اهداف زیست محیطی بلکه همچنین به علت عدم پایداری شرکت‌ها برای تولید این مقدار فولاد در زمانی که هزینه مواد اولیه بسیار بالا است. از شرکت‌های فولاد خواسته شده است هماهنگی با سیاست‌های دولت را به شدت دنبال کنند.

با توجه به رشد سریع تولید فولاد در نیمه اول سال، کاهش تولید فولاد در نیمه دوم سال برای اینکه سطح تولید تا حد زیادی مطابق با سطح سال 2020 بماند می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، اما کاهش جدی به طور گسترده‌ای انتظار می‌رود. بر اساس برخی تحلیل‌ها، این می‌تواند به این معنا باشد که تولید فولاد در نیمه دوم سال تا 12 درصد سالانه کاهش می‌یابد.

انجمن آهن و فولاد چین روز دوشنبه از شرکت‌های فولاد خواست تا نظم و انضباط خود را بیشتر کرده و نسبت به خطر افزایش هزینه‌ها احتیاط کنند. این انجمن همچنین خاطرنشان کرد که اگر عرضه و تقاضا متعادل نگه داشته شود، بازار به احتمال زیاد تا پایان سال به محدوده پایدار باز می‌گردد.

محدودیت‌های چین در تولید فولاد قیمت آهن نیز را پایین آورده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، روز جمعه، سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان با 8.1 درصد کاهش به هزار و 27 یوان (158.95 دلار) در تن رسید و به زیان ماهانه نزدیک به 8 درصد افزود که بیشترین افت از فوریه 2020 است.

اگر محدودیت‌های چین در تولید فولاد در بقیه سال افزایش یابد، این امر می‌تواند پیامدهای عظیمی برای واردات عظیم سنگ‌آهن در این کشور داشته باشد که اکثریت قریب به اتفاق از استرالیا وارد می‌شود.

چین در 6 ماهه اول سال 560.71 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است که 2.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که ارزش آن 603.2 میلیارد یوان است. در این مدت، میانگین قیمت سنگ‌آهن وارداتی به 1075 یوان در تن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *