افزایش شدید قیمت فولاد در هند

قیمت فولاد در هندوستان طی یک سال اخیر تقریبا دو برابر شده که اعتراض صنایع این کشور را به دنبال داشته است.

به گزارش فولادبان و به نقل از روزنامه هندو چاپ‌هندوستان؛ قیمت فولاد در هند در 6 ماه اخیر 22 هزار روپیه افزایش یافته و در یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
افزایش قیمت فولاد، صنعت ساختمان‌سازی هند را سخت متضرر کرده است، چراکه هزینه‌های مربوط به فولاد حدود 15 درصد از هر پروژه ساختمانی را تشکیل می‌دهد که در پروژه‌هایی مانند ساخت پل، به 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.
ثبات در قیمت فولاد، عامل مهمی در اجرای پروژه‌های دولتی یا خصوصی است؛ اما در شرایطی که قیمت‌های فولاد در ماه‌های اخیر به سمت بالا حرکت می‌کند، شوک شدیدی به سازندگان و پیمانکاران وارد کرده است.
گرچه قیمت فولاد در سال‌های اخیر دائما در حال افزایش بوده، اما از ژوئن تا دسامبر 2020 رشد قیمت فولاد افزایش چشمگیری داشته است.
قیمت خرده‌فروشی هر تن فولاد (مارک‌های متوسط) 64 هزار تن روپیه در شهر تیروچی در هفته اول ژانویه ثبت شده است. در ماه ژوئن سال گذشته، این قیمت 42 هزار روپیه بود. به این ترتیب قیمت فولاد طی 6 ماه 22 هزار روپیه افزایش یافته و در یک سال تقریبا دو برابر شده است.
هم‌اکنون قیمت محصولاتی که توسط شرکت‌های دارای رتبه برتر فولاد به بازار عرضه می‌شوند به حدود 69 هزار روپیه در هر تن در بازارهای خرده‌فروشی تیروچی رسیده است، در حالی که در ماه ژوئن سال 2020 قیمت این محصولات حدود 49 هزار روپیه بود.
یک سازنده در تیروچی هند که در 30 دسامبر 50 تن فولاد را با قیمت 52 هزار روپیه در هر تن خریداری کرده، در 5 ژانویه مجبور شد 64 هزار روپیه در هر تن بپردازد که ظرف یک هفته 12 هزار روپیه افزایش نشان می‌دهد.
رئیس کنفدراسیون انجمن‌های توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات هند می‌گوید: این گرانی فولاد، بی‌سابقه است و صرف‌نظر از حجم پروژه‌ها ضربه سنگینی به سازندگان و پیمانکاران وارد کرده است.
یک انبوه‌ساز در تیروچی هم گفت که سازندگان در به اتمام رساندن پروژه‌های توافق شده گیج شده‌اند. به‌جز چند سازنده و پیمانکار باسابقه، دیگران وضعیت خطرناکی داشتند، زیرا نمی‌توانستند پروژه‌ها را با نرخ توافق شده به اتمام برسانند.
وی افزود: ما افزایش شدید قیمت‌ها را ضربه‌ای مضاعف به صنعت ساخت‌وساز می‌دانیم که به دلیل تأثیر ویروس کرونا هنوز هم در تلاش است تا به وضع مطلوب برسد. فروشندگان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های فولاد در هفته‌های آینده بیشتر افزایش خواهد یافت.
هندوستان تایمز هم درباره گران شدن فولاد نوشته است که نیتین گدکاری وزیر راه هند روز شنبه در این‌باره گفت که کارخانه‌های سیمان و فولاد با اخذ نرخ بالاتر از مردم، سوءاستفاده می‌کنند. او اظهار داشت که در هر دو صنعت یک کارتل فعال وجود دارد.
وزیر راه هند همچنین گفت که شرکت‌های فولادی توان و هزینه‌های نیروی کار خود را افزایش نداده‌اند، اما همچنان به قیمت‌های بالاتر ادامه می‌دهند. وی افزود: در صنعت سیمان و فولاد یک کارتل وجود دارد. هر شرکت فولادی معادن سنگ‌آهن خاص خود را دارد و هیچ افزایشی در هزینه‌های نیروی کار و انرژی وجود ندارد، اما آنها در حال افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *