دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه امروز نهایی خواهد شد/ متن شیوه‌نامه فعلا تغییر نمی‌کند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تاکید بر این که فعلا متن شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت تغییری نخواهد کرد، تصریح کرد: در نشست عصر امروز، دستورالعمل‌اجرایی شیوه‌نامه نهایی می‌شود و اگر ابهامی هم داشته باشد، در سند اجرایی رفع ابهام می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ از زمانی که شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در بازار فولاد اجرایی شد، فعالان این حوزه از برخی ابهامات این شیوه‌نامه سخن گفتند و البته برخی از این ابهامات در نشست‌های متعدد اعضای زنجیره فولاد با مسئولان دولتی بررسی شد، اما فعالان بازار همچنان می‌گویند منافع تمام زنجیره در این شیوه‌نامه در نظر گرفته نشده است و برخی از فعالان زنجیره همچنان از رانت و موقعیت‌های ویژه‌ای براساس مصوبه اخیر دولت برخوردارند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اما در این‌باره با اشاره به اجرا و ابلاغ شیوه‎نامه جدید دولت در هفته‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ابلاغ شده و در حال اجرا است و در شرایط حاضر هم هر قسمت و واحدی که آن را اجرا نکند، باید پاسخگو باشد.

داریوش اسماعیلی در خصوص انتقاد نوردکاران از نحوه اجرای شیوه‌نامه توسط بورس کالا تاکید کرد: بورس کالا در راستای اجرای شیوه‌نامه اخیر فعالیت خود را آغاز کرده است، البته نکات نامشخصی در شیوه‌نامه وجود دارد که در دستورالعمل اجرایی آن رفع ابهام خواهد شد؛ به عنوان مثال، در شیوه‌‌نامه آمده است که وزارت صمت موظف است مالیات دوره‌ای را از مجموعه‌های فولادی بگیرد، اما مدت دوره در شیوه‌نامه مشخص نیست که سه ماهه، شش‌ماهه یا یکساله است که این مساله باید در اجرا و دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه مشخص شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ماده هشت شیوه‌نامه اخیر دولت را نیز از دیگر بخش‌های ابهام‌آمیز آن دانست و عنوان کرد: در ماده هشت، وزارت صمت مسئولیت ابلاغ و تعیین کف عرضه واحدهای تولیدی را برعهده دارد، اما به طورکامل مشخص نشده است که بحث صادرات و تعهدات چگونه خواهد بود. ما باید این موارد را در آیین‌نامه اجرایی مشخص کنیم.

وی تاکید کرد: شیوه‌نامه با قدرت و قوت در حال اجراست و خوشبختانه تمام گروه‌های زنجیره فولاد هم از این شیوه‌نامه حمایت می‌کنند. البته برخی فعالان صنعت در روزهای ابتدایی اجرای شیوه‌نامه با آن مخالفت‌های جدی داشتند، اما الان همراه هستند.

اسماعیلی همچنین به برگزاری جلسه هفته گذشته کارگروه تخصصی فولاد برای تدوین آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه اشاره کرد و ادامه داد: در جلسه امروز کارگروه تخصصی، دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه نهایی خواهد شد و اگر ابهامی هم در آن وجود داشته باشد، در سند اجرایی رفع ابهام می‌شود. ولی قرار نیست امروز شیوه‌نامه اصلاح شود. خوشبختانه در جلسه قبل نیز متن آیین‌نامه اجرایی تا نیمه ماده هشت آن تدوین شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت البته احتمال انجام تغییراتی در متن شیوه‌نامه اخیر دولت در آینده را نیز منتفی ندانست و اظهار داشت: برخی از فعالان مختلف صنعت فولاد قرار بود پیشنهاداتی را برای اصلاح شیوه‌نامه به آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ارسال کنند و ما هم موافق هستیم که بالاخره باید اصلاحاتی انجام شود. این پیشنهادات نیز در کمیته چهارنفره شامل نمایندگانی از وزارت صمت، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بررسی می‌شود و در صورت نیاز در آینده اصلاحات لازم در شیوه‌نامه انجام می‌شود.

اسماعیلی درباره علت انتخاب مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا براساس ضریب 80 درصد نرخ‌های صادرات منطقه CIS اظهار داشت: واقعیت این است که وزارت صمت به تنهایی چنین تصمیمی نگرفته و این تصمیم در کمیته چهار نفره اتخاذ شده است؛ پیشنهاد ما قیمت‌های صادراتی ایران فوب خلیج فارس بود و علت آن هم این است که بهتر است آنچه که محصولات ایران است مبنای قیمت‌گذاری باشد، ولی در کمیته چهار نفره به این جمع‌بندی قیمتی رسیدند و ما هم باید اجرا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *