تحلیل روزانه بازار آهن پنج‌شنبه بیست و هفتم بهمن؛ فولاد از دلار هم جلو زد/ سایه سیاست بر اقتصاد گسترده‌تر شد

در حالی که نوسان نرخ ارز در روزهای گذشته باعث افزایش برخی محصولات فولادی شده بود اما بررسی بازار فولاد در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد حتی در روزهای آرام ارز شیب قیمت صعودی بوده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز کمی آرام گرفت اما در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در بخش‌های الکترونیکی، خودرو، موبایل و حتی مواد اولیه مانند فولاد بودیم. دلار امروز در نرخ ۴۷ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و در سه شرکت از 1200 تا 1500 تومان افزایش قیمت مشاهده شد. نرخ محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده و شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با 900 تومان افزایش اعلام کرد و در بخش شاخه ای شرکت ذوب آهن شاهد نوسان قیمت بودیم.  در بخش پروفیل در همه بخش ها ثبات قیمت وجود داشت.

این در حالی است که دبیر انجمن فولاد ایران اعلام کرده ایران بیشترین رشد فولاد را در جهان دارد. اینجا این پرسش پیش می‌آید که اگر ایران رشد تولید داشته دلیل این گرانی چیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از آنکه روسیه و اوکراین نتوانستند محصولات زنجیره فولاد خود را با تخفیف بفروشند محصولات روسیه به آسیا و محصولات اوکراین به اروپا خصوصا آلمان رسید اما افزایش بسیار زیاد قیمت گاژ در کشورهای اروپایی باعث کاهش تولید در آن منطقه شد و تقاضا کاهش یافت. البته در منطقه آسیا که برای چند ماهی قیمتها شکسته شده بود دوباره روند رشد را طی کرد و دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه فولاد چین و کاهش تخفیف‌های روس‌ها بود.

اکنون در بازار جهانی قیمت میلگرد افزایش داشته که به نظر می‌رسد ناشی از زلزله ترکیه باشد. در این میان ایران به دنبال اتصال مداوم گاز صنایع است تا بتواند بازارهای صادراتی خود را تقویت کند. ایران برای توسعه تجهیزات صنعت فولاد خود نیاز به فناوری روز دارد که یکی از مباحث مطرح شده در سفر مقامات بلند پایه ایران به چین بود. همچنین چین به دنبال توسعه روابط تجاری با ارز ملی خود است که این موضوع برای ایران که در تحریم است بسیار مناسب خواهد بود.

از سوی دیگر، خبرهایی در مورد برجام به گوش می‌رسد که جزئیات آن در هفته آینده از سوی وزارت امور خارجه بیان می‌شود. به نظر می‌رسد سایه سیاست بر اقتصاد گسترده شده و همین موضوع باعث نوسان تقاضا و قیمت در بازار شده است. بررسی معاملات بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد تقاضا روند افزایشی داشته و احتمال می‌رود هفته آینده هم همین موضوع ادامه داشته باشد. افزایش تقاضا در کف بازار هم مشاهده می‌شود و اغلب عرضه‌کنندگان برای فروش محصولات خود به دلار استناد می‌کنند‌.

 

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز پنج‌شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در سه شرکت از 1200 تا 1500 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 900 تومان افزایش اعلام کرد و در بخش شاخه ای شرکت ذوب آهن شاهد نوسان قیمت بودیم.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در همه بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *