در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

درخواست فولادسازان از وزیر برای افزایش سهمیه مواد اولیه

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد بهمن گفت: امروزه برای 500 هزار تن از محصولات فولادی، با خواهش و تمنا از وزیر 12.5 درصد سهمیه مواد اولیه تعلق می‌گیرد و این سهمیه 60 هزار تن مواد اولیه را شامل می‌شود که در مجموع میزان هزینه آن برای فولادسازان به حدود 203 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بهمن احمدی در گفتگو با فولادبان با اشاره به کمبود ورق گرم در کشور بیان کرد: اسلب در ضخامت‌های مختلف به ورق گرم تولید شده و پس از آن در نورد سرد با روش‌های خاصی به ورق سرد، ورق اندود و یا گالوانیزه تبدیل می‌شود و در نهایت می‌توان از آن ورق رنگی نیز به دست آورد. امروزه فولادسازان کشور اسلب و ورق گرم ضخیم را صادر می‌کنند و قصد دارند به جای آن، ورق گرم سبک یا نازک وارد کنند که متأسفانه اجازه آن را ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، ناگفته نماند زمانی که یک کارخانه به طور مثال ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داشته باشد، تنها به ۱۲٫۵ درصد آن سهمیه مواد اولیه تعلق می‌گیرد. امروزه در کجای دنیا برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز التماس می‌کنند؟

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد بهمن افزود: در سایر کشورها، فروشندگان محصولات به دنبال خریدار و جذب آن هستند و این درحالیست که در ایران برعکس شده است؛ به گونه‌ای که برای ۵۰۰ هزار تن از محصولات فولادی، با خواهش و تمنا از وزیر ۱۲٫۵ درصد سهمیه مواد اولیه تعلق می‌گیرد. در واقع این سهمیه ۶۰ هزار تن مواد اولیه را شامل می‌شود که در مجموع میزان هزینه آن برای فولادسازان به حدود ۲۰۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

احمدی با بیان اینکه اکثر فولادسازان برای تأمین مواد اولیه خود به شرکت فولاد مبارکه نیازمند هستند، گفت: در حال حاضر، فولاد مبارکه محدودیتی در روند تولید خود ندارد؛ چرا که یک شرکت انحصاری بوده و به دست دولت اداره می‌شود. با این وجود، حتی شرکتی مانند فولاد مبارکه گله‌مند است که چرا نمی‌تواند محصولاتی که توانایی تولید آن را ندارد و یا کم است را با ارز خود وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *