تحلیل بازار زنجیره فولاد در هفته اخیر

بهبود حجم عرضه و کاهش تقاضا در بازار فولاد و مقاطع فولادی

تحلیل علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه و فلزات گران‌بها از بازار زنجیره فولاد و مقاطع فولادی در هفته گذشته در گفت‌وگو با فولادبان: شمش بلوم در هفته گذشته با بهبود حجم عرضه و کاهش تقاضا روبرو شد و محصولات فولادی هم به نسبت شمش بلوم با کاهش تقاضا مواجه شدند.

طبق تحلیل فرشید در خصوص وضعیت بازار زنجیره آهن و فلزات چند نکته حایز اهمیت است؛ یکی از این نکات این است که فرمول قیمت پایه مقاطع طویل فولادی تغییر کرده است. امروز خبری منتشر شد مبنی براینکه ابلاغیه‌ای صادر شده است در خصوص قیمت پایه مقاطع فولادی و حداقل قیمت پایه میلگرد تا ۱۶درصد و تیرآهن و نبشی و ناودانی ۱۹درصد بالاتر از آخرین میانگین پایه عرضه شمش بلوم همان هفته در بورس کالا اعلام کردند. این خبر برای سه شرکت ذوب آهن، فولاد شاهرود و کویر بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که امروز شاهد بودیم این سه نماد با شدت گرفتن تقاضا و تشکیل صف خرید مواجه شد.

وی گفت: طبق بررسی صورت گرفته بر روی میانگین نرخ‌های محصولات عرضه شده در بورس کالا، میانگین قیمت شمش بلوم در این ماه حدود ۲۱ میلیون تومان بوده است که با بهبود عرضه و کاهش تقاضا مواجه شده است.

همچنین میانگین آهن اسفنجی حدود ۵/۱۳ میلیون تومان بوده که در حدود ۶۴درصد شمش بلوم معامله شده است. میانگین قیمت کنسانتره حدود ۳ میلیون و ۶۵هزار تومان بوده که با کاهش تقاضا مواجه شده است و گندله هم با میانگین قیمت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش تقاضا مواجه بوده است.

قیمت میانگین سبد میلگردهای مختلف حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده که اگر نسبت این نرخ را با نرخ میانگین شمش بلوم مقایسه کنیم، حدود ۱۷-۱۶درصد در حال معامله بوده است. یعنی رقابت تقریبا این ضریب را به رسمیت شناخته بوده است. می‌شود گفت که اتفاق خاصی در این بخش نیافتاده است.

وی همچنین وافزود: ورق گرم با میانگین قیمت حدود ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده است که با رشد شدید عرضه در بورس کالا مواجه بوده است. ورق گالوانیزه با میانگین قیمت حدود ۴۶ میلیون تومان معامله شده است که افزایش عرضه در این طیف محصولات هم وجود داشته است.

به گفته فرشید: در انتهای سال گذشته خبری برای تغییر نرخ برق منتشر شد که متاسفانه عطف بماسبق شده بود و شرکت‌ها احتمالا با تعدیل منفی مواجه خواهند شد. براساس بررسی که روی حدود ۲۵-۲۴ نماد بورسی زنجیره فولاد صورت گرفته است، می‌شود نتیجه‌گیری کرد که از این تعدیل، نمادهای فروآلیاژی با بیشترین فشار هزینه‌ای روبرو خواهند شد و نمادهای آهن اسفنجی، گروه مقاطع فولادی، ورق‌سازان و نوردکاران فشار کمتری را احساس خواهند کرد. در این میان هم شمش سازان هم با حدود ۴-۳ درصد تعدیل منفی حاشیه سود ناخالص، تاثیرپذیری متوسطی را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *