جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش ۱۰ درصدی ضریب CIS فعلا اعمال نمی‌شود

یک مقام مسئول در وزارت صمت از منتفی شدن موضوع کاهش 10 درصدی ضریب اثرگذاری نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا تا زمان موافقت شورای عالی بورس با مصوبه اخیر وزارت صمت در این زمینه خبر داد.

به گزارش فولادبان؛ آن‌طور که یک مقام مسئول در وزارت صمت به فولادبان خبر داده است کاهش 10 درصدی ضریب اثرگذاری نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS در تعیین قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا تا زمانی که شورای عالی بورس در پاسخ به نامه اجراع‌شده قائم‌مقام بورس کالا با مصوبه وزارت صمت موافقت نکند، اعمال نخواهد شد.

این منبع آگاه از تلاش‌ها و فشارهای رسانه‌ای فولادسازان به شدت انتقاد کرده و گفته است که برخی جریان‌های خبری سقوط بورس در روزهای گذشته را به اشتباه به تصمیم اخیر وزارت صمت ارتباط می‌دهند، این در حالی است که به گفته این منبع آگاه، در زمانی که فولادسازان، محصولات تولیدی خود را بالاتر از قیمت‌های جهانی می فروختند نیز ارزش سهامشان هر روز افت می‌کرد.

مسئولان وزارت صمت تاکید دارند که ریزش اخیر بورس ارتباطی با تصمیم این وزارتخانه برای کاهش 10 درصدی ندارد و به گفته آنها، فولادسازان می‌خواهند با غوغاسالاری این وزارتخانه را به عقب‌نشینی وادار کنند.

همچنین آن‌طور که این منبع آگاه به فولادبان گفته است، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که ذوب آهن اصفهان برای بازپس‌گیری مجوز صادرات شمش، خط تولید میلگرد خود را متوقف کرده است و مدیران وزارت صمت تاکید دارند که با این وضعیت نمی‌توان صنعت فولاد را اداره کرد.

گفتنی است که در یک هفته اخیر اختلافات میان وزارت صمت با بورس کالا و فولادسازان بر سر کاهش ضریب قیمت پایه محصولات فولادی در بورس به شدت بالا گرفته است و مدیران این وزارتخانه تاکید دارند که با توجه به رشد شدید نرخ محصولات صادراتی منطقه CIS با این راهکار می‌توان جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی را گرفت.

البته از سویی دیگر، فولادسازان معتقدند که این کاهش ضریب موجب افزایش فاصله میان نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی با بازارهای جهانی خواهد شد و این مساله می‌تواند رانت کلانی را به پایین‌دست زنجیره فولاد منتقل کند؛ به نحوی که ممکن است پدیده قاچاق فولاد یا حتی صادرات میلگرد به جای قراضه در کشورمان رونق بگیرد.

علاوه بر این، آن‌طور که برخی رسانه‌های حوزه معدن و فولاد گزارش داده‌اند، جمعی از نمایندگان مجلس فردا برای طرح سوال از وزیر صمت در صحن علنی مجلس درخواست می‌دهند و به گفته درخواست‌کنندگان، این طرح به طور حتم اعلام وصول خواهد شد. همچنین برخی شنیده‌‌ها حاکی از آن است که فردا قرار است جلسه هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برگزار شود و احتمالا بررسی شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت از جمله موضوعاتی است که فردا در این جلسه مطرح می‌شود.

لازم به ذکر است که فولادبان در این زمینه صرفا به گزارش اخبار رسیده از هر کدام از طیف‌های موجود در صنعت فولاد می‌پردازد و امیدوار است در پس این اختلافات، بهترین تصمیم برای صنعت فولاد کشور و سهامداران جزء فولادی اخذ شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors