پیش بینی روند تقاضای فولاد امسال چین

باتوجه به اینکه بحران مسکن طولانی‌مدت در چین هنوز پابرجاست و روند رو به رشد تقاضای زیرساخت‌ نیز به دلیل توقف برخی پروژه های صنعتی ادامه نخواهد یافت، تقاضای فولاد چین امسال دوباره کاهش خواهد یافت.

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز(Reuters)، موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت فولاد چین (MPI) پیش‌بینی می‌کند که پس از کاهش ۳.۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ تقاضای فولاد در این کشور امسال ۱.۷ درصد کاهش خواهد یافت. صادرات فولاد چین در سال گذشته بیش از یک سوم افزایش یافت و به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۶ و به حجم ۹۰.۲۶ میلیون تن رسید.
چین در رتبه هفتم تامین‌کنندگان فولاد به ایالات متحده قرار دارد که با عملی شدن پیشنهاد جو بایدن برای افزایش تعرفه‌ها بر روی واردات محصولات فولادی تا ۲۵ درصد، بدون شک جایگاهش را ازدست خواهد داد. البته به گفته تحلیلگران، چین براحتی می تواند بازار ازدست رفته اش را با کشورهای دیگری جایگزین کند چراکه مقاصد اصلی برای صادرات فولاد چین، به ترتیب ژاپن، کره جنوبی و خاورمیانه هستند.

تولیدکنندگان و بازرگانان فولاد چین در مسیری قرار دارند که می‌توانند حجم صادرات سال گذشته را فراتر از این نیز ببرند. پیش‌بینی‌ها در همین رابطه حاکی از آنست که چین صادراتش را برای سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد داد. با این حال، گزارشی از یک آژانس تحقیقاتی چینی نشان می‌دهد که ۱۱۲ کشور درخواست‌هایی برای تدابیر ضد دامپینگ و ضد حمایتی علیه محصولات فولاد از چین در سال ۲۰۲۳ داشتند، که حدود ۲۰ مورد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. دیوید کاشو، مدیر تحقیقات در وود مکنزی، می‌گوید که تحلیلگران شرکت انتظار دارند که امسال مجادلات بیشتری در این باره رخ دهد.

به گفته لو تیجون، معاون انجمن فولاد و آهن چین (CISA)، صنعت فولاد این کشور با تضاد روبه‌رو است چراکه پتانسیل تامین بالا از سوی تولیدکنندگان با تقاضای کاهشی در تضاد است و تنها راه حل ممکن برای حل این مشکل این است که تولیدکنندگان کلیدی بازار باید رهبری را در حفظ نرخ‌های تولید با تقاضای بازار بر عهده بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *