کنترل بازار و حذف دلالان شدنی است

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت: نوعی رابطه پنهانی بین قیمتها موجب تعیین قیمت محصولات تولیدی می شود ومتاسفانه تبعیت قیمتها از یکدیگر افزایش قیمت انواع محصولات فولادی را هم در پی دارد که نتیجه ای جز اجحاف در حق مصرف کننده نیست .

حمید رضا رستگار در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: علت تورم بیش از 33 درصدی محصولات فولادی از ابتدای سال تاکنون این است که صنایع اصلی مصرف کننده تاثیر گذار در صنعت فولاد مثل صنعت مسکن ، صنایع خودروسازی و لوازم خانگی می خواسته اند هم پای با دیگر صنایع ، محصولات خود را افزایش دهند .

وی ادامه داد: اگر صنعت مسکن را مثال بزنم باید بگویم با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن و قیمتهای سرسام آور مصالح ، خدمات مسکن هم افزایش یافته است بگونه ای که سایر محصولات دخیل در فعالیتهای عمرانی از جمله فولاد تلاش می کند خود را به آن قیمت برساند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت : از ما بارها سوال می شود چرا فولاد گران شده است، پاسخ این است چون انرژی گران شد ، قطعات گران شد و وقتی ورود لوازم یدکی از خارج از کشور امکانپذیر نیست ، قطعات تولید داخل نیز افزایش قیمت زیادی پیدا خواهد کرد. گویی ارتباط نامحسوسی بین قیمت تمام محصولات بصورت هماهنگ تلاش برای افزایش قیمت وجود دارد.

رستگار افزود: نوعی رابطه پنهانی بین قیمتها موجب تعیین قیمت محصولات تولید داخل می شود و متاسفانه قیمتها هم از یکدیگر تبعیت می کنند و یک ارتباط غیر کارشناسی و غیر منطقی موجب رشد قیمتها می شود که نتیجه ای جز اجحاف در حق مصرف کننده نخواهد داشت .

وی با اشاره به گره خوردن اقتصاد کشور با دلار و ارزخارجی تصریح کرد: از انجا که ما نمی توانیم قیمت ارز و دلار را کنترل کنیم و مبدا و مقصد آن از جایی دیگر است قطع به یقین تا زمانی که ما خودمان را از این شرایط نجات ندهیم نمی توانیم مشکلات اقتصادی را هم حل کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران در پاسخ سوال فولادبان مبنی براینکه حدف دلارو قطع ارتباط با بازارهای جهانی قطعا غیرممکن است زیرا حضور این دو عامل در اقتصاد ما اجتناب ناپذیر است حال با این شرایط اصلاح بازارچگونه محقق خواهد شد؟ گفت: تحریمها موجب شده اقتصاد ایران بنوعی از بازار جهانی و خارجی منقطع شود، درست یا نادرست بودن آن بحث مورد نظر من نیست اما می خواهم بگویم ما هیچ ارتباط منطقی، علمی و صحیحی با کشورهای تعیین کننده نرخ ارز نداریم ومشکل اصلی ما سوء مدیریت داخلی است.

رستگار افزود: تا وقتی که ما تمام صنایع و فعالیتهایمان را بر اساس قانون و بر اساس شرح وظیفه عمل نکنند و تا وقتی که ما تمام موضوعاتمان را به ارز خارجی گره بزنیم ، مسایل و مشکلات اقتصادی کشور لاینحل باقی می ماند، من موافق تبعیت اقتصاد کشور از ارز خارجی و اقتصاد جهانی نیستم، زیرا اقتصاد ما وابستگی تام و تمام به ارز خارجی ندارد و فقط بخشی از ان نیازمند ارز خارجی است که باید با مدیریت و برنامه ریزی درست شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما تمام بازارهای خارجی خود را با ارز گره زده ایم، ما علیرغم اینکه هیچ ارتباطی با بورس های جهانی و بازارهای جهانی نداریم اما کشوری هستیم که 100درصد از اقتصاد جهانی متاثر شویم در نتیجه موجب تغییرات اقتصادی زیاد و افزایش تورم در کل شرایط کشور از جمله اقتصاد می شویم که این موضوع به هیچ وجه منطقی و معقول نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران گفت : باید با برنامه ریزی درست ، بازار کشوربسامان شود و بنظر می آید با تغییراتی که در وزارت صمت این اتفاق خواهد افتاد، بازار کنترل و جلوی سوء استفاده ها در بازار آهن گرفته خواهد شد.بسیاری از افرادی که در این بازارهستند با سوء استفاده از این شرایط ، بازار را پر تنش کرده اند بنابراین حضور ناظرینی از جمله وزارت صمت می تواند موجب آرامش و کنترل بازار شود.

رستگار تصریح کرد: کنترل و نظارت بر بازار قابل دست یافتن است، تولید کشور مازاد مصرف است، باید مکانیزم کنترل بر کیفیت توزیع و حتی مواد اولیه بگونه ای تعریف شود که موجب ثبات و آرامش بازار شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *