تلاش‌های بیهوده بورس برای مثبت ماندن/ روز سبر فولادی‌ها

امروز در حالی که بورس پس از رشد مناسب اولیه تلاش زیادی کرد تا در ادامه معاملات هم روی ریل صعودی بماند، اما بازهم شاخص کل بورس با سر به سمت پایین حرکت کرد تا در آستانه شب یلدا، این بازار همرنگ گل هندوانه شود، گرچه امروز بیشتر فولادی‌ها همرنگ پوست هندوانه سبز بودند.

به گزارش فولادبان؛ ناکامی پرسپولیس در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و همچنین شب یلدا بهانه‌هایی شدند تا رنگ تالار شیشه‌ای سرخ شود. امروز بازار سرمایه در حالی سرخ‌پوش شد که تلاش زیادی کرد تا لحظات شادی سهامداران را بیشتر کند، اما فشار عرضه سهم‌های شرکت‌های فعال در این بازار باعث شد تا شاخص کل برخلاف دیروز افتی نسبی داشته باشد.

البته حمایت‌های زیادی هم در معاملات امروز از طرف سهامداران حقیقی صورت گرفت، اما این حمایت‌ها جوابگو نبودند. این شرایط در صورتی رقم خورد که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه ریسکی را برای این بازار نمی‌بینند، ولی به نظر می‌رسد افت‌های هفته گذشته و همچنین اصلاح قیمت‌ها در گروه‌های مختلف، کار خود را کرده باشد. البته بازار بورس امروز با افت‌وخیز خود، شرایطی تعادلی را نشان داد.

امروز، شاخص کل بازار سرمایه تغییرات زیادی را تجربه کرد. این شاخص در 15 دقیقه ابتدایی بیش از 7 هزار واحد رشد کرد، اما در همین سقف بود که جهش بورس تبدیل به سقوط شد و این شاخص تا زیر یک میلیون و 440 هزار واحد هم پایین آد، اما بازهم شروع به رشدهای ناپایدار کرد و چندین بار افت‌وخیز خفیف داشت تا این که نهایتا در مجموع با 5 هزار واحد ریزش به کار خود پایان داد.

در روز جاری اما شاخص کل هم‌وزن نشان داد که امروز صنایع کوچکتر بورسی وضعیت بهتری داشته‌اند. این شاخص در اوایل معاملات بیش از 3 هزار واحد افزایش یافت، اما نتوانست آن میزان رشد را حفظ کند و در نهایت، با افت‌وخیز، توانست خودش را به سمت مثبت بکشاند و در پایان معاملات هم بیش از 2 هزار واحد افزایش یافت.

امروز شاخص فلزات اساسی هم تقریبا سرنوشتی مشابه نماگر اصلی بازار داشت و پس از صعود اولیه، در ادامه با شیبی نسبتا تند سقوط کرد و در دقایقی هم منفی شد تا در پایان معاملات صعودی نسبی را تجربه کند تا داغ بر دل این گروه نماند.

در نهایت، در لحظه بسته شدن معاملات (12:30 یکشنبه 30 آذر) شاخص کل بازار سرمایه 5 هزار و 870 واحد افت کرد و به یک میلیون و 439 هزار و 54 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما 2 هزار و 578 واحد بالا آمد و روی رقم 447 هزار و 827 واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی هم 7 هزار و 471 واحد رشد کرد و رقم یک میلیون و 71 هزار و 609 واحد را نشان داد.

امروز، نمادهای «شستا»، «شپنا»، «خودرو»، «فملی»، «وتجارت»، «فولاد» و «خساپا» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند. در این میان، نمادهای «فارس»، «فخوز» و «فملی» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «شپنا»، «خودرو»، «شتران» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

در بخش فولادی بازار هم بیشتر نمادها رشد قیمت مناسبی را تجربه کردند، ولی نماد «فخوز» که در روز جاری بازگشایی داشت، با 7 درصد سود، با بیشترین رشد قیمت، مهمترین تأثیر را در بازار روی شاخص فلزات اساسی گذاشت. علاوه بر این، «سپنتا»، «فولاد امیرکبیر کاشان» و «نورد و قطعات فولادی» نیز بیشترین رشد قیمت را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *