رشد امروز قیمت‌ها ناپایدار است/ تجار آهن متفکرانه‌تر عمل کنند

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف آهن و فولاد استان همدان با تاکید بر ناپایدار بودن رشد امروز قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار آهن نمی‌تواند به شرایط قبلی خود یعنی رشد قیمت‌های افسارگسیخته بازگردد، زیرا این بازار دیگر کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد. بنابراین تجار آهن باید در خرید و فروش‌های خود متفکرانه‌تر عمل کنند، زیرا نمی‌توانیم لزوما بگوییم چون شیوه‌نامه اجرا شده است، قیمت‌ها در بازار آهن نیز باید تغییرات زیادی را به خود ببیند، چون در فضای کنونی بازار، تغییر آنچنانی رخ نداده است که بخواهد به این شکل روی قیمت‌ها اثر بگذارد.

به گزارش فولادبان؛ حدود دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه داشته‌اند و بحث‌های داغی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. در این میان اما تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات امروز بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی بازار آزاد آهن شده است؛ اتفاقی که براساس اعلام برخی مدیران دولتی قرار بود تا هفته آینده رخ ندهد. اما این اتفاق رخ داد و امروز شاهد افزایش قیمت‌های افسارگسیخته‌ای در نرخ مقاطع طویل و محصولات حوزه لوله و پروفیل بودیم. در هر صورت این سبک از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در شرایط رکود کرونایی، بایدنی و بارانی بازار آهن، قیمت میلگرد در بازار آزاد را رفته رفته به زیر مرز 10 هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

مجید سیمین‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف آهن و فولاد استان همدان در اولین روز اجرای رسمی شیوه‌نامه جدید دولت در بورس کالا با اشاره به روند قیمتی امروز محصولات فولادی در بازار آزاد به خبرنگار فولادبان گفت: در روز جاری تغییرات قیمتی مثبتی را در زنجیره پایینی آهن‌آلات شاهد بودیم، اما به نظر می‌رسد این تغییرات شوک‌های لحظه‌ای است و بازار آهن نمی‌تواند به شرایط قبلی خود یعنی رشد قیمت‌های افسارگسیخته بازگردد، زیرا این بازار دیگر کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد.

وی افزود: ما هم به عنوان توزیع‌کنندگان آهن و فولاد مایل به تکرار شرایط قیمتی قبلی نیستیم و تجار آهن باید در خرید و فروش‌های خود متفکرانه‌تر عمل کنند، زیرا نمی‌توانیم لزوما بگوییم چون شیوه‌نامه اجرا شده است، قیمت‌ها در بازار آهن نیز باید تغییرات زیادی را به خود ببیند، چون در فضای کنونی بازار، تغییر آنچنانی رخ نداده است که بخواهد به این شکل روی قیمت‌ها اثر بگذارد.

سیمین‌پور به ثبات نسبی قیمت بیشتر محصولات فولادی پیش از تعیین قیمت پایه شمش در معاملات امروز بورس کالا نیز اشاره کرد و ادامه داد: در چند روز اخیر، معامله خاصی در بازار آزاد رخ نمی‌داد و به همین دلیل، بیشتر قیمت‌ها ثابت بودند و به نوعی آرامش به بازار برگشته بود. به نظر من، تغییرات امروز قیمت‌ها نیز لحظه‌ای است و فکر نمی‌کنم بیشتر از دو یا سه روز آینده این قیمت‌ها ماندگار باشند و ان‌شاءلله نرخ مقاطع به روال قبی بازخواهد گشت.

وی درباره علت ناپایدار بودن قیمت امروز محصولات فولادی در بازار آزاد توضیح داد: قیمت‌‌های افزایشی امروز پایدار نخواهند بود، چون این روند صعودی قیمت‌ها هیچ توجیهی از لحاظ شرایط واقعی بازار ندارد. همچنین باید توجه داشت اصولا افزایش قیمت‌های ناگهانی همانند امروز، صرفا یک شوک به بازار وارد می‌کند و افزایش قیمت‌ها اگر تدریجی و با شیب کند باشد، کم‌کم بازار را آماده می‌کند تا به شرایط متعادلی برسد.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف آهن و فولاد استان همدان ادامه داد: معمولا روند کاهشی و افزایشی یکباره در بازار آهن پایدار نخواهد بود، کما اینکه در تمام بازارهای دنیا نیز روند افزایشی قیمت‌ها عمدتا به صورت تدریجی رخ می‌دهد. در شرایط حاضر و در اولین روز اجرای شیوه‎نامه جدید دولت هم به نظر می‌رسد نگرانی تجار و بازرگانان از افزایش‌های یکباره قیمت‌ها بی‌مورد است و این اتفاق همانند یکی دو ماه گذشته رخ نخواهد داد.

سیمین‌پور در پایان نظر خود درباره شیوه‌نامه تازه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز این‌طور تشریح کرد: به نظر می‌رسد برخی بندهای شیوه‌نامه حداقل برای اینجانب، چندان شفاف و روشن نیست، اما در حالت کلی شیوه‌نامه جدید دولت بد نیست، فقط ممکن است در هنگام اجرا با مقاومت‌های لحظه‌ای روبه‌رو بشود، کما اینکه همیشه این مقاومت‌ها در مقابل روش‌های جدید بروز پیدا کرده و بازهم ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *