غفلت بزرگ فولادی ها از فرصت رشد بورس/ صعود شاخص شرکت های فولادی ادامه پیدا می کند

در حالیکه رشد فزاینده بورس فرصت بی نظیری برای جذب سرمایه توسط شرکت های فولادی پدید آورده گمانه زنی هایی از تجدید ارزیابی دارایی های این شرکت ها شنیده می شود.

به گزارش فولادبان،استقبال مردم از بازار سرمایه یکی از برنامه‌های بزرگ دولت‌ها به منظور هدایت پول به بخش تولید بود که اکنون محقق شده است. هر چند نسبت نقدینگی به گردش مالی بازار بسیار بیشتر است اما از این فرصت می‌توان بهره برد و پروژه‌هایی که نیازمند سرمایه گذاری هستند را از این طریق تامین مالی کرد. با تغییر در سیاست گذاری صنعت فولاد و کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری اکنون فعالان به دنبال سرمایه برای توسعه فعالیت‎‌هایشان هستند که به گفته کارشناسان بورس بهترین راه تامین مالی آن است. نادر اسراری، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گویی که با فولادبان داشت به وضعیت شرکت‌های فولادی در بورس اشاره کرد و راهکارهایی را برای توسعه این صنعت پیشنهاد داد که در ادامه می‌خوانید.

اسراری درباره وضعیت شرکت های فولادی در بورس گفت: قیمت فولاد نسبت به قیمت هایی که دو سال پیش در بازارهای جهانی معامله می‌شد کاهش 40 درصدی داشته است و مانند گذشته شرکت‌های معدنی جذابیت ندارند اما نوسانات نرخ ارز در ایران باعث می‌شود تا وضعیت شرکت‌ها را مطلوب‌تر نشان دهد.
وی افزود: محرک اصلی تولید فولاد در جهان طرح‌های عمرانی چین است. چین در طول سالهای گذشته از رشد اقتصادی بالایی برخوردار بود اما با اتفاقاتی که برای این کشور افتاده (جنگ تجاری با آمریکا و شیوع ویروس کرونا) بعید است که این رشد بیشتر از شش درصد در سال‌های آتی باشد. جنگ تجاری میان آمریکا و چین بر سر صنعت و تجارت قطعا به زیان هر دو کشور خواهد بود اما چین آسیب بیشتری خواهد دید.
اسراری ادامه داد: در همین حال برخی طرح‌های کاهش تولید فولاد در چین وجود دارد که تا حدی پیش رفت اما یکباره متوقف شد و همین امر دلیلی بود تا تقاضا برای فولاد مانند سایر کامودیتی‌ها با کاهش روبه رو شود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون در وضعیتی قرار داریم که همه شرکت‌ها در حال رشد قیمت هستند گفت: از اسفند سال گذشته که بازار سرمایه با استقبال زیادی همراه شد عمده توجه به شرکت های بزرگ بود که در صدر آن گروه فلزی و شرکت‌های فولادی قرار دارند. شرکت‌های ذوب آهن، فولاد کاوه و فولاد مبارکه از سال گذشته تاکنون بالای صد در صد رشد دارند و احتمالا این رشد ادامه‌دار‌ خواهد بود. در همین راستا شرکت‌های فولادی، سنگ آهن و در کل صنایع معدنی تاکنون بیش از سایر شرکت‌ها مورد توجه بوده و به نظر می‌رسد این جلب توجه ادامه داشته باشد.
اسراری با اشاره به اینکه دو شرکت بزرگ هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان بر رشد شاخص فلزات و شاخص کل تاثیر زیادی دارند تصریح کرد: فولاد مبارکه تنها یک واحد تولیدی در اصفهان نیست بلکه سهامدار مستقیم برخی شرکت‌های فولادی و سهام مدیریتی شرکت های معدنی گل‌گهر و چادرملو است. اگر به دنبال تعیین ارزش شرکت ها در بازار سرمایه باشیم دومین شرکت اثر گذار در رشد شاخص کل بازار سرمایه فولاد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فولاد طی دو سال گذشته جزو 5 شرکت تاثیر گذار در بورس بوده و اکنون به رتبه دو رسیده است.
وی به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه شرکت های فولادی چقدر ظرفیت افزایش سرمایه وجود دارد پاسخ داد: برای بازار سرمایه اعداد و ارقام بزرگی گفته می‌شود و من از این رشدها صحبت نخواهم کرد اما از اسفند که سهام صنایع بزرگ که در راس آن فولاد قرار دارد مورد توجه قرار گرفت پیش‌بینی می‌شود همین وضعیت ادامه پیدا کند. البته شایعاتی مبنی بر تجدید ارزیابی شرکت‌های فولادی مطرح می‌شود اما با کمرنگ شدن تاثیر کرونا بر صنایع جهانی و رشد 15تا 20 درصدی نرخ ارز تا پایان سال بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها مطرح شد که ظاهرا که شرکت های فولادی بالای 70 درصد افزایش سرمایه خواهند داشت.
این کارشناس بازار سرمایه به تامین مالی شرکت‌ها در بورس اشاره کرد و گفت: متاسفانه تامین مالی در بازار سرمایه ما اتفاق نمی‌افتد و اگر اکنون شرکتی مانند فولاد مبارکه قصد افزایش سرمایه داشته باشد 80 درصد پول از سهامداران قبلی تامین خواهد شد. این در حالی است که پروژه‌های بزرگ امکان تامین مالی از بورس را دارند و با تغییر ساختار سهامداری می‌توان به این مهم دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *