جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 خرداد 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پشت پرده نامه دادستانی به وزارت صمت/تشکیل پرونده هایی در مورد رانتخواران بازار فولاد/مدعی العموم برای حمایت از مردم و تولیدکنندگان وارد بازار فولاد می شود

بعد از نامه صریح دادستانی به سرپرست وزارت صمت و گلایه از رانتخواری سلاطین فولاد حالا معاون دادستان کل کشور می گوید: ورود قوه قضاییه به رانت بازار فولاد در جهت احقاق حق مردم است.

دو روز پیش معاون دادستان کل کشور در نامه ای به سرپرست وزات صمت از رانت و عدم شفافیت در بازار فولاد انتقاد کرده و از  سلاطینی گفت که بازار را بهم می ریزند. سعید عمرانی در این نامه تاکید کرده:  من تاکنون باورم نمی شد که اختاپوس در سایه چقدر بر آحاد حکومت ما نفوذ دارد؛ در روز روشن تصمیمات جلسات متعدد دولتی اجرا نمی شود و به زعم عامیانه کسی زورش به اینها نمی رسد. حسب حساب سرانگشتی رانت دلالی با سفته بازی در قیمت فولاد(ورق و غیره) از کارخانه تا بازار شادآباد و نزد مشتریان خاص بیش از هزار میلیارد تومان است، در جیب چه کسانی الله اعلم.  به لطف خدا سلاطین فولاد نیز یک روز در محکمه عدل نظام اسلامی پاسخگو باشند، اما چرا دادستانی به بازار فولاد ورود پیدا کرده چرا مثلا سازمان بازرسی کل کشور در این باره چیزی نگفته است؟ عدد رانت هزار میلیاردی در بازار فولاد از کجا آمده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات فولادبان با اقای سعید عمرانی معاون دادستان کل کشور گفتگویی کرده که در زیر می خوانید:

اصل نامه ای که از جناب عالی خطاب به سرپرست وزارت صمت در برخی از کانال ها آمده است درست است؟

بله درست است.

اساسا چرا این نامه را منتشر کردید؟

ما این نامه را منتشر نکردیم بلکه یک نامه اداری بوده است.

شما در مورد رانت هزار میلیاردی صحبت کردید چرا و چگونه این رانت به وقوع پیوسته است ؟

شما اگر در کار فولاد باشید می دانید که در سال 98 عرضه و فروش بازار فولاد دارای بحران بوده است و تمام کسانی که در این موضوع هستند بالاخص کارخانه های پایین دستی برای تامین فولاد و مواد اولیه شان متاسفانه مشکل داشتند، خود وزارت صمت قریب به یکسال است که پس از برگزاری جلسات متناوب تخصصی تامین بازار فعلا به نتیجه ای نرسیده و این برای ما هشدار و اخطاری است چون که برخی از کارخانه های پایین دستی درحال تعدیل نیرو هستند.ما در رابطه با نحوه عرضه فولاد و عدم شفافیت آن مطلع بودیم.

به نظر شما الان مهم ترین مشکل عدم شفافیت در عرضه فولاد از کجا ناشی می شود یعنی یک عده ای در دولت این کار را دارند انجام می دهند یا این موضوع دست عده ای دلال قرار دارد؟

ما دنبال این هستیم که ببینم این منافذ کجا هستند اما نمی توانییم کسی را متهم کنیم که این افراد دولتی یا غیر دولت هستند، ولی چیزی که دارد اتفاق می افتد را شما از هر فولادی که بپرسید این را به شما خواهند گفت که الان فرق بین یک حواله تا بازار آزاد شاخه آهن خیلی رانت وحشتناکی است. بالاخره نفراتی در این بین دارند رانت می گیرند، حالا اینها چه کسانی هستند حتما پشتشان به سلاطین فولاد می باشد و رقم این رانت ها خیلی وحشتناک هست، این را هم ما در نامه پیشنهاد کردیم که خریدارها باید تولیدکننده ها باشند نه دلالها.

چرا بنظرتان باید به دست دلال بیفتد؟

اینها باید جواب بدهند ما که خود معترض به این قضیه هستیم

این عدد رانت هزار میلیاردی را از کجا آورید؟

سعی کردم که زیاد فضایی نگویم بعضی ها رانت در بازار فولاد را دو الی سه هزار میلیارد هم می گویند، ولی با یک حساب سر انگشتی، مثل آمار عرضه های بورس کالا، قیمت معامله انجام شده و قیمت بازار آزاد به راحتی می توان فهمید که حداقل این رانت وجود  دارد.

شما الان از سلاطین بازار فولاد اسم آوردید ، چطور است الان کسی شناسایی شده است ؟آیا پرونده ای تشکیل شده است؟

هر کجا رانت هست حتما پشت آن سلطان هم نهفته است این امر طبیعی هست والا پول های این چنینی را افراد معمولی که نمی توانند ببرند ، قطعا کار نهادهای نظارتی ،امنیتی ، اطلاعاتی،انتظامی،تعزیراتی و… است که واقعا کار هم می کننند و این موضوعات باید کشف بشود.

آیا شما خودتان بررسی پروندههای داشتید که که به جاهای برسد؟

کار دادستان کل نظاراتی هست و قطعا مواردی مطرح می باشد که در حال برسی است.

چرا در خیلی از پرونده های فساد اقتصادی مثل آقای دانیال زاده یک نقشی در بازار فولاد دارند؟

من نمی توانم مصداقی بگویم چه کسی ولی  بالاخره هر جا که  رانت و تفاوت قیمت باشد فساد هم شکل می گیرد و این امر طبیعی هست.ما اگر نتوانیم فاصله قیمت تمام شده را با بازار آزاد به قیمت نرمال و طبیعیش برسانیم باید منتظر امضاهای طلایی و  فساد اقتصادی باشیم.

چگونه باید جلوی این امضاهای طلایی را گرفت و روند قیمت ها را یکسان نمود؟

من فکر می کنم که مدیران وزارت صمت و کسانی که در آن جلسات خصوصی از دستگاه های نظارتی حضور دارند اعتقاد دارند و مصمم هستند و دیروز هم در جلسه قرارگاه جهش تولید این موضوع مطرح شد و مدیران به ما قول دادند که اتفاقات خوبی بیفتد و جلوی این کار با شفاف سازی با شناسایی تولید کننده های واقعی گرفته بشود. یعنی انکه بیایند ثبت نام انجام بدهند و شفاف بشود و چند موردهست که توسط مدیران پیشنهاد شده و مصوبه گردیده است که اگر اجرا بشود تا عرضه واقعی شود.  به نظر من در کوتاه مدت جواب خواهد داد و برای برنامه های بلند مدت هم حتما اصلاح سامانه و شفافیت خرید و فروش همه چیز را حل خواهد کرد.

قیمت محصولات فولادی مثلا میلگرد در سال 99 افزایش قابل توجهی داشته است؛ فکر می کنید ورود دستگاه قضا باعث کاهش قیمت می شود و بازار سامان می گیرد؟  اصلا چرا دادستانی وارد این حوزه شد؟
فولاد برخلاف اسمی که دارد نقش بسیار مهمی درسفره مردم دارد مثلا شما رب گوجه خریداری میکنید یا انواع کنسرویجات تحت تاثیر فولاد می باشند یعنی قطعا اگر این قیمت کنترل نشود روی سفره مردم تغییر ایجاد خواهد کرد و تاثیر مستقیم با سفره مردم دارد. یعنی مدعی العموم باید وارد شود؛ ریاست محترم قوه قضاییه در این دوره تاکید زیادی بر نظارت عامه دارند؛
راه حلی برای برطرف شدن رانت هایی که از آن می گویید دارید؟
من گفتم که اگر همین چند مورد که اشاره کردم در کوتاه مدت انجام بگیرد یک افت چشمیگر اتفاق خواهد افتاد و ما انتظار داریم دوستان کارخانه های فولادی پای کار بیاییند،هرچند می دانیم که این دوستان هم مشکلات خودشان را دارند.این شرکت های فولاد با بیت المال با یک ریال یک ریال احاد مردم ایجاد شده اند و اگر نخواهند در خدمت مردم باشند به نظر من یک خیانت بزرگ است

با توجه به فسادی که در فولاد وجود دارد ما باید منتظر دستگیری افرادی بعنوان سلاطین بازار فولاد باشیم؟

هر کجا که فسادی باشد، قوه قضایه به آن ورود پیدا خواهد کرد حال اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد باید بررسی و تحقیق بشود،قطعا سلاطین فولاد از تیغ قانون در امان نخواهند بود.

یعنی قوه قضاییه به صورت ویژه به پرونده فساد در فولاد ورود پیدا کرده است؟

قوه قضایه هر زمان احساس کند که در جایی فسادی ایجاد شده، به آن ورود پیدا خواهد کرد و فسادی که بخواهد مردم را اذیت کند با قاطعیت قوه قضایه روبرو خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors