جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 تیر 1402 - 10 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

اوراق مرابحه ارزی فولاد با عدالت تخصیص داده ‌شود/ سرمایه در گردش تولید بهبود خواهد رفت

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: اوراق مرابحه با تکیه بر رتبه اعتباری یک روش تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ و ارز آور از جمله فولادی ها است تا بخشی از سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

اوراق مرابحه ارزی فولاد با عدالت تخصیص داده ‌شود/ سرمایه در گردش تولید بهبود خواهد رفت اخبار اخبار بانک مرکزی, اخبار صادرات فولاد, اوراق مرابحه ارزی, بخشنامه جدید بانک مرکزی, صنعت فولاد

رامین رادر در گفتگو با فولادبان با اشاره به ابلاغیه اخیر بانک مرکزی برای انتشار اوراق مرابحه ارزی به منظور تامین مالی پروژه های ملی ارزآور به ویژه فولادی، اظهارداشت: انتشار این اوراق هزینه مالی شرکت‌ها را کاهش و نقدینگی را به سمت تولید سوق می‌دهد. با این اقدام می‌توان به رسیدن به جایگاه بالاتر در بخش صادرات و تولید صنعت فولاد امیدوارتر شد.

وی گفت: اوراق مرابحه، بازدهی ثابت داشته و قابل معامله در بازار ثانویه است؛ به صورتی که روند معامله این اوراق، بدین صورت دارایی، توسط نهاد واسط، از فروشنده خریداری شده، سپس آن را براساس شرایط قرارداد مرابحه (به صورت اقساط) به خریدار منتقل می‌کند و دارایی مورد معامله در این اوراق، شامل زمین، ساختمان، تجهیزات، ماشین‌آلات و یا موجودی مواد و کالا است.

این فعال فولادی با تاکید بخشی از سرمایه در گردش تولید با این امر رو به بهبود خواهد رفت، خاطر نشان کرد: اوراق مرابحه با تکیه بر رتبه اعتباری یک روش تامین مالی برای شرکت‌های بزرگ و ارز آور از جمله فولادی ها است تا بخشی از سرمایه در گردش خود را تامین کنند اما نکته بسیار مهم تری که در این موضوع به چشم می‌خورد، نحوه تخصیص این اوراق به سرمایه گذاران است.

راد تصریح کرد: در انتشار اوراق، فروشنده در معاملات مرابحه، مبلغ تمام‌شده کالا را به همراه تمامی هزینه‌های ناشی از نگهداری و حمل و نقل، محاسبه کرده و به اطلاع خریدار می‌رساند. علاوه بر این، مبلغی را به عنوان سود در نظر گرفته و از خریدار درخواست می‌کند. پرداخت مبلغ از سوی خریدار، ممکن است به صورت نقد یا اقساط صورت گیرد که مسلماً در صورت پرداخت اقساطی، میزان سود دریافتی فروشنده بیشتر خواهد بود، که این موضوع نیز جای بحث دارد.

این فعال بازار فولاد در پایان با تاکید بر بسیار مهم بودن تولید فولاد و بخش معدن در کشور و برای آیندگان گفت: اگر این انتشار به صورت کارشناسانه و به صورت صحیح در بحث تولید و در ادامه کمک به افزایش صادرات داشته باشد، پذیرشش راحت‌تر برای تولیدکنندگان خواهد بود، چرا که بخش صادرات فولاد و تولید با قیمت‌گذاری‌های دستوری و بخشنامه های خلع الساعه در سال های شاهد پیشرفتی نبوده است، از این رو تولیدکنندگان در این بخش چیزی به غیر از حل مشکلات و روند رو مثبتی را خواستار نیستند.

به گزارش فولادبان، بانک مرکزی با هدف تقویت تشکیل سرمایه ثابت و تامین منابع ارزی برای تکمیل پروژه‌های ارزآور ملی، نسبت به صدور مجوز عرضه اوراق مرابحه ارزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران وفق دستورالعمل اجرایی پیوست (موضوع بخشنامه شماره ۸۶۲۹۰‏/۰۲ مورخ ۱۴۰۲٫۴٫۱۴) به منظور اجرا و یا تکمیل طرح‌های سودآور اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی در داخل کشور اقدام می کند.

براساس این دستورالعمل، اوراق مرابحه ارزی، اوراق بهادار ارزی است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارايی مالی یا دینی است که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده و دارنده اوراق، مالک و طلبکار آن دین است و عرضه این اوراق صرفاً توسط ناشر با مجوز کمیسیون ارز بانک مرکزی مجاز است.

همچنین سقف مبلغ عرضه اوراق مرابحه ارزی برای هر طرح ۲۰۰ میلیون یورو است که این سقف با صلاحدید و اخذ مجوز کمیسیون ارز قابل افزایش به مبالغ بالاتر است.

البته خرید اوراق از محل منابع ارزی مشمول رفع تعهد ارزی صادراتی ممنوع بوده و سررسید اوراق حداقل یک و حداکثر ۴ سال و سود سالیانه برای اوراق یورویی یکساله حداکثر ۵ درصد،  اوراق دوساله حداکثر ۵٫۲۵ درصد؛ اوراق سه ساله و چهارساله حداکثر ۵٫۵ درصد تعیین شده و پرداخت سود در مواعد یکساله صورت خواهد پذیرفت.

درخواست انتشار این اوراق برای تامین مالی چندین پروژه انجام شده و مراحل مربوطه در دست اقدام است.

خریداران اوراق مرابحه ارزی شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی داخلی یا خارجی که اقدام به خرید اوراق مرابحه ارزی می‌کنند، خواهند بود، ضمن اینکه مبلغ اسمی هر برگه اوراق ۱۰۰۰ یورو و حداقل مقدار خرید اوراق توسط خریداران ۱۰۰۰ برگه معادل یک میلیون یورو است.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors