جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال تداوم ثبات نسبی نرخ مقاطع فولادی در هفته پیش‌رو/ بازار از میانه دی تکان می‌خورد

در هفته‌ای که گذشت، نبود تقاضای واقعی برای خرید مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد، قیمت این محصولات را با شیب آرامی کاهش داد و به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو نیز همین وضعیت رکودی موجب ثبات نسبی نرخ این مقاطع شود. اما با توجه به احتمال عدم ریزش قابل توجه قیمت دلار و البته روند رو به رشد قیمت‌های منطقه‌ای CIS و در نتیجه بالا رفتن هرچه بیشتر نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا در هفته‌های آینده، به نظر می‌رسد رکود این روزهای بازار در میانه دی‌ماه متوقف شود.

به گزارش فولادبان؛ این هفته قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد در مجموع با شیب ملایمی افت کرد و در برخی روزها نیز شاهد ثباتی نسبی در بازار آهن کشور بودیم؛ به نحوی که براساس رصد اطلاعات مبادی رسمی فروش محصولات فولادی، برآورد ما این است که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، این هفته متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد کمی بیشتر از 110 تومان پایین آمد، میانگین قیمت انواع نبشی نزدیک 180 تومان ریخت و متوسط نرخ انواع شمش القایی نیز دچار ریزشی حدودا 285 تومانی شد.

در این میان اما در این هفته، بر اثر کمبود ورق موجودی پروفیل‌کاران، کمیاب شدن مجدد ورق در برخی مبادی فروش بازار آزاد، تداوم عرضه ناکافی ورق در بورس کالا و البته رقابت سنگین برای خرید ورق گرم در معاملات روز دوشنبه این بازار فیزیکی، میانگین قیمت انواع پروفیل (پروفیل‌های با ضخامت 2 تا 4 و قوطی‌های ستونی) در بازار آزاد تا روز سه‌شنبه نسبت به پنجشنبه هفته قبل از آن بیش از 1000 تومان بالا رفت، اما در دو روز کاری پایانی هفته به طور متوسط حدود 200 تومان از حباب قیمت این محصولات کاسته شد.

این هفته بازار ارز نیز عمدتا روزهای بسیار آرامی را سپری کرد و حتی در برخی روزها شاهد ثبات کامل نرخ دلار و یورو در بازار آزاد در طول ساعات کاری روز بودیم. در مجموع هم در هفته‌ای که سپری شد، قیمت دلار نقدی در بازار آزاد 300 تومان پایین آمد، اما متوسط نرخ حواله‌جات دلار نیمایی نسبت به پنجشنبه هفته قبل از آن نزدیک 140 تومان بالا رفت.

حال با توجه به این که صحنه سیاسی کشور تا حدودی شوک اختلافات اولیه مجلس و دولت بر سر قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است، همچنین شایعاتی مبنی بر احتمال به خطر افتادن سلامتی رهبر معظم انقلاب نیز در روزهای اخیر بی‌اساس از آب در آمد و البته در روزهای پایانی هفته خبرهای نسبتا خوشی از احتمال آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در ترکیه شنیده شد، به نظر می‌رسد قیمت ارز در هفته پیش‌رو اگر حادثه خاصی در عرصه سیاسی یا اقتصادی ایران و جهان رخ ندهد، احتمالا با شیبی آرام رو به کاهش بگذارد یا حداقل انتظاری برای افزایش نرخ دلار و بازگشت آن به کانال 26 هزار تومان در روزهای آتی وجود ندارد.

همچنین در معاملات این هفته بورس کالا شاهد آن بودیم که علاوه رقابت حدودا 25 درصدی برای خرید ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان در روز دوشنبه، در روز سه‌شنبه نیز میانگین موزون پایانی قیمت شمش بلوم با احتساب مالیات بر ازرش افزوده به 10 هزار و 691 تومان رسید و همچنین در روز چهارشنبه هم رقابت 3.7 درصدی برای خرید سبد مخلوط میلگرد و رقابت نسبتا سنگین 10.5 درصدی برای خرید انواع تیرآهن در بورس کالا شکل گرفت.

در این میان اما در هفته‌ای که گذشت، بازار آزاد آهن به جز حوزه‌های ورق و لوله و پروفیل در مجموع نسبت به این رقابت‌های بورس کالا بی‌توجه بود و نبود تقاضای واقعی برای مقاطع طویل موجب توقف روند رو به رشدی شد که برای نرخ این مقاطع پس از اجرای شیوه‌نامه اخیر دولت پدید آمده بود. تا زمانی هم که اوضاع ساخت‌وساز مسکن در همین وضعیت رکودی باشد و طرح‌های عمرانی دولت نیز متوقف بماند، به نظر می‌رسد تقاضای مصرفی حقیقی در بازار آهن شکل نگیرد.

نکته مهم اما اینجاست که وقتی مثلا همین شمش 10 هزار و 700 تومانی براساس تاریخ تحویل‌های اعلام‌شده در سایت بورس کالا، در طول یک تا چهار هفته آینده به دست نوردکاران خصوصی برسد، آنها قیمت میلگرد 14 آجدار تولیدی خود را با حداقل 15 درصد سودی که همیشه بر آن اصرار داشته‌اند، در بازار آزاد به 12 هزار و 300 تومان خواهند رساند که این رقم تا حدودی از قیمت‌های این روزهای کف بازار میلگرد بالاتر است.

بنابراین با وجود این که احتمالا نبود تقاضای واقعی در بازار آزاد و البته احتمال عدم صعود نرخ دلار، در هفته پیش‌رو نیز قیمت مقاطع طویل را در شرایط ثبات نسبی قرار خواهد داد، اما به نظر نمی‌رسد که این اوضاع در هفته‌های بعدی هم ادامه داشته باشد؛ بخصوص که از هفته سوم دی‌ماه به بعد قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا بر اثر رشد شدید نرخ‌های منطقه‌ای CIS در چند هفته گذشته با افزایش افسارگسیخته‌ای مواجه خواهد شد.

در این میان تنها در دو حالت ممکن است که نرخ مقاطع طویل فولادی از میانه دی‌ماه به این سو با رشد شدیدی مواجه نشود؛ حالت اول کاهش حداقل 3200 تومانی نرخ حواله‌جات دلار نیمایی در دو هفته پیش‌رو است (با در نظر گرفتن ثبات نرخ میلگرد صادراتی منطقه CIS در این دو هفته) که با توجه به روند آرام نوسانات دلار نیمایی در هفته‌های اخیر این مساله بعید به نظر می‌رسد.

حالت دوم نیز کاهش شدید نرخ فولاد بخصوص محصولات صادراتی منطقه CIS در بازارهای جهانی است؛ اما با توجه به بازگشت قیمت جهانی سنگ آهن به ریل صعودی در روزهای گذشته و همچنین خبرهایی که از تداوم تقاضای بالای چین به سنگ آهن و محصولات میانی زنجیره فولاد منتشر می‌شود، به همراه اخباری که از رشد تقاضای فولاد خام در ترکیه و بهبود نسبی وضعیت صنعت فولاد اروپا با شروع تدریجی تزریق همگانی واکسن کرونا به گوش می‌رسد، احتمال وقوع حالت دوم حتی از حالت اول نیز کمتر است.

در این شرایط، با توجه به این که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالای ایران بر مبنای ضریب 80 درصد نرخ‌های منطقه‌ای CIS تعیین می‌شود و بالاخره پس از اتمام موجودی انبارهای آهن‌فروشان و فروش رفتن تمام تولیدات پیشین نوردکاران، این دو گروه مجبور خواهند شد که حتی در شرایط رکودی بازار آهن نرخ‌های بورسی را در معاملات خود تاثیر دهند، بنابراین با وجود این که پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات فولادی در هفته آینده نیز روی ریل ثبات نسبی حرکت کند، اما خواه ناخواه نرخ این محصولات در چند هفته بعدی در صورت عدم ریزش شدید نرخ دلار رو به رشد خواهد گذاشت.

نکته جالب ماجرا اینجاست که وزیر صمت اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که پس از اجرای شیوه‌نامه جدید دولت، روند قیمت‌ها در بازار فولاد رو به تعادل گذاشته است. صرف نظر از این که با مشاهده نمودارهای هفتگی کانال تلگرامی خودمان و البته آمارهای رسمی معاملات بورس کالا می‌توان دقت این صحبت را مورد نقد قرار داد، بار دیگر به مسئولان دولتی توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از نوسان‌گیری برخی واسطه‌های موجود در طول زنجیره فولاد، اولا نظارت مستمر بر بازار فولاد را حتی جدی‌تر از هفته‌های گذشته پیگیری کنند، ثانیا برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا از آنچه در ماده هشت شیوه‌نامه و متن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی آن مربوط به کف عرضه تمام واحدهای فولادی در بورس کالا درج شده است، کوتاه نیایند.

ثالثا به دولتمردان پیشنهاد می‌دهیم برای نفع مصرف‌کننده داخلی، تا زمانی که بازار فولاد کشور بر اثر نبود تقاضای واقعی رو به رکود گذاشته است، حتی شده به صورت موقت، به جای ضریب 80 درصد برای نرخ‌های منطقه‌ای CIS، ضریب 60 تا 70 درصد را در نظر بگیرند.

اجرای این پیشنهاد چه قرار باشد نرخ‌های هفته آخر ماه میلادی قبل از عرضه به عنوان قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا مد نظر قرار داده شود و چه قرار باشد نرخ‌های هفته قبل از عرضه مبنا قرار گیرد، می‌تواند مانع ایجاد آشفتگی نامناسب در بازار داخلی بر اثر رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors