سه گانگی قیمت گذاری در زنجیره فولاد بحران زا است

عضوهیات مدیره فکور صنعت و مدیرعامل شرکت راهبر فرآیند آریا با انتقاد ازسه گانگی قیمت در زنجیره محصولات فولادی گفت:  از پایین دست تا بالادست زنجیره فولاد، محصولات در بازار با سه قیمت عرضه می شود که عمدتا به ضرر بخش میانی زنجیره آهن و فولاد (به ویژه شرکت های تولید کنسانتره) شکل گرفته است.

علی هراتیان در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اشاره به سه راهکار پیشنهادی وزیر صمت درباره صنعت فولاد وقیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا افزود: در تعیین قیمت محصولات فولادی در پایین دست تا بالادست زنجیره فولاد نوعی سه گانگی در بازار به چشم می خورد.

وی با توصیف وضع قیمتی زنجیره فولادی در بازارمحصولات فولادی کشور تصریح کرد: محصولات بخش های انتهایی زنجیره با قیمت جهانی فولاد معامله می شود، در بخش میانی زنجیره قیمت محصولاتی مانند آهن اسفنجی ، گندله و کنسانتره بر اساس درصدی از شمش فولاد خوزستان تعیین می شود.

مدیرعامل شرکت راهبر فرآیند آریا ادامه داد: اما قیمت گذاری بخشهای ابتدای زنجیره یعنی سنگ آهن ، کلوخه و سنگ دانه بندی شده که عرضه کننده اصلی این محصولات بخش دولتی یعنی ایمیدرو و زیرمجموعه های آن هستند، براساس کشف قیمت از طریق مزایده یا حراج در بورس کالا قیمت گذاری می شوند.

وی تصریح کرد: این شیوه قیمت گذاری به ضرر بخش میانی زنجیره آهن و فولاد (به ویژه شرکت های تولید کننده کنسانتره) شکل گرفته است و حتی برخی کارخانه های تولید کنسانتره  در معرض زیان سنگین قرار گرفته اند واگر این رویه اصلاح نشود بخشی از تولید کارخانه از دست خواهد رفت و یا ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

عضو هیات مدیره فکور صنعت گفت: پیشنهاد می شود یک قاعده و قانون در تمام طول زنجیره سنگ آهن و فولاد اعمال شود، تا بخش عمده ای از رانت ها و بی عدالتی های ساختاری حاکم بر این حوزه رفع شود و تولید رقابتی رونق یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *