جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 30 مرداد؛ نرخ ارز در مدار ثبات/ کدام کشورها رشد صادرات فولاد بلند داشتند؟

تازه ترین گزارش از بازار فولاد در روز دوشنبه نشان می دهد امروز بازار فولاد ایران آرام بود اما اتفاقات زیادی در بازار جهانی افتاد که در روزهای آینده تاثیر آن بر کشورهای فولادساز نمایان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 48 هزار و 700 تومان در بازار معامله شد که این نرخ نسبت به روز گذشته ثبات نسبی را نشان می‌دهد. این موضوع تاثیر مستقیمی بر ثبات قیمت فولاد ایران داشته است. امروز بازار فولاد ایران آرام بود اما اتفاقات زیادی در بازار جهانی افتاد که در روزهای آینده تاثیر آن بر کشورهای فولادساز نمایان خواهد شد.

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه محصولات بلند روسی در بازارهای جهانی به خصوص اروپا متوقف شده و اکنون کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی و هند نیاز بازار را پاسخ می‌دهند، این در حالی است که سرمایه‌گذاری چین در هند افزایش چشمگیری داشته و در این بخش هم رد پای سرمایه گذاران سرزمین اژدهای سرخ مشاهده می‌شود.

البته با اینکه از نظر سیاسی کشورهای اروپایی و آمریکا به اوکراین پشت پا زدند اما قصد دارند از نظر اقتصادی آن را جبران کنند و اعلام کرده‌اند آمادگی واردات محصولات فولادی این کشور را دارند اما روسیه مانع این صادرات می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ترکیه رشد ۳۳.۶ درصدی، تا ۱.۸ میلیون تن، چین رشد ۹۰.۳ درصدی، تا ۱.۱ میلیون تن؛ اوکراین کاهش ۹.۷ درصدی به ۵۰۵.۶ هزار تن؛ هند رشد ۷۶.۶ درصد تا ۴۹۱ هزار تن؛ کره جنوبی رشد ۲۱.۴ درصد، تا ۲۰۳.۲ هزار تن؛ ژاپن کاهش ۴.۷ درصدی به ۵۹.۷ هزار تن و تایوان رشد ۷.۸ درصدی تا ۴۳ هزار تن صادرات به اروپا داشته‌اند. فولادسازان اوکراینی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ صادرات محصولات بلند را با ۴۰ درصد کاهش به ۲۵۳.۴ هزار تن رساندند و بعید است در نیمه دوم سال نیز این کشور بتواند روند رشد را طی کند.

همچین بررسی آمار مربوط به صادرات فولاد ایران حاکی از آن است که در سال گذشته عراق بیش از سایر کشورها متقاضی محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد ایران بود و چین بیش از دیگر کشورها تمایل به خرید فولاد میانی کشور داشت. مقصد بیشتر صادرات محصولات تخت فولادی از مبدا ایران در سال گذشته امارات و عراق بودند، این دو کشور سهمی به ترتیب ۳۶ درصد و ۲۸ درصد از صادرات محصولات تخت ایران را به خود اختصاص دادند. هشت درصد از این محصولات به افغانستان صادر شد و ۱۱ درصد به طور مشترک به بازار پاکستان و ارمنستان عرضه شد و ۱۷ درصد باقی مانده نیز به مقاصدی دیگر رفت.

در بخش دیگری از صنعت فولاد جهانی می‌توان به اولین تولید کننده جهان در این زمینه اشاره کرد. براساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBSC) این کشور تولید سنگ آهن را نسبت به جولای ۲۰۲۲، با ۸ درصد افزایش به ۸۵.۷ میلیون تن رساند. همچنین این میزان تولید در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۳، ۰.۶ درصد افزایش یافته، این در حالی است که احتمال کاهش قیمت سنگ آهن به حدود 90 تا 100 دلار در هر تن وجود دارد. این موضوع، ناشی از تقاضای ضعیف فولادسازان چینی به دلیل وضعیت بخش ساخت و ساز است. از سوی دیگر، گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را برای قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۲ درصدی به ۹۰ دلار در هر تن کاهش داده است. تحلیلگران انتظار دارند قیمت این ماده خام در سه ماهه سوم در سطح ۱۰۵ دلار در هر تن و در سه ماهه چهارم ۱۰۰ دلار در هر تن باشد.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در رو دوشنبه نشان می دهد

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت محصولات یک شرکت از 700 تا 900 تومان افزایش داشت.

علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات شرکت ها بدون تغییر اعلام شده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی تا این لحظه قیمت محصولات 91 تومان کاهش داشته است، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شرکت ها قیمت محصولات خود را 184 هزار تومان افزایش دادند.

در بازار پروفیل شاهد رشد قیمت ها از 500 تا 600 تومان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors