گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 17 آبان؛ تولید فولاد ایران روی دوش دولت/ نارضایتی هندی ها از صادرات انبوه فولاد چین به کشورشان

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از ثبات قیمت نبشی و ناودانی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز در بازار غیر رسمی دلار با قیمت 51 هزار و 380 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش حدود 80تومانی را نشان می‌دهد.

امروز در بازار جهانی فولاد شاهد ثبات نرخ بودیم. به طوریکه شمش دریای سیاه 475 دلار در هر تن معامله شد و شمش داخلی چین نیز بدون تغییر به کار خود ادامه داد. تنها شمش آسیای جنوب شرقی افزایش اندکی داشت و با قیمت 514 دلار در هر تن قیمت خورد. میلگرد صادراتی ترکیه که در روز گذشته افزایش نسبی را تجربه کرده بود امروز با همان نرخ روز گذشته معامله شد و 560 دلار در هر تن به دست مشتریان رسید. ورق گرم و سرد CIS هم به ترتیب 560 و 690 دلار در هر تن معامله شدند.

در بازار داخلی میلگرد که در روزهای گذشته روند صعودی را پیش گرفته بود امروز نزولی شد. نبشی و ناودانی اما با قیمت‌های روز گذشته معامله شدند و پروفیل نیز بدون تغییر به کار خود ادامه داد. در بازار کیلویی و شاخه‌ای نیز شاهد کاهش قیمت ها بودیم.

تولید کنندگان فولاد ایران می‌گویند وضعیت مناسبی برای تولید ندارند و سرمایه درگردش و نقدینگی آنها باعث کاهش ظرفیت شده است. از سوی دیگر آمارهایی مبنی بر افزایش صادرات می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد انبوه تولید و صادرات در اختیار دولت است.

در کشور همسایه ایران نیز وضعیت تولید فولاد مطلوب نیست. ترکیه مدتی است با رشد قیمت مواد اولیه روبه‌رو شده و این موضوع تاثیر زیادی بر تقاضای داخلی این کشور داشته است. به این صورت که کاهش ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در این کشور کاهش چشمگیری داشته و تقاضای داخلی به شدت روند نزولی داشته است. از این رو ترکیه به دنبال صادرات بیشتر است که رقابت با کشورهایی مانند ایران و روسیه در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

چین هم از سوی دیگر با مشکل کاهش پروژه‌های عمرانی روبه‌رو شده و اغلب تولیدات خود را روانه بازار غرب آسیا می‌کند. هندی‌ها از صادرات فولاد چین به کشورشان ناراضی هستند و معتقدند در این وضعیت توان تولید آنها نیز کاهش یافته است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز چهارشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت ها با 500 تا 600 تومان کاهش اعلام شد.

علاوه بر این، فروشندگان در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات را با سکون اعلام کردند.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 92 تا 276 تومان کاهش داشته و قیمت محصولات در بخش شاخه ای ثابت بوده است.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات شرکت ها ثابت اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *