بیلت صادراتی  CIS همچنان در نرخ‌های فضایی/ آخرین برآورد فست مارکت: 559 دلار در هر تن

قیمت پیشنهادی شمش صادراتی کشورهای مشترک‌المنافع (منطقه CIS) در یک هفته اخیر در میان افزایش نرخ جهانی قراضه و بالا رفتن قیمت فولاد در ترکیه، در سطح نجومی باقی ماند و در روز جمعه به طور متوسط 559 دلار در هر تن فوب دریای سیاه برآورد شد.

به گزارش فولادبان و به نقل از Fastmarkets؛ آن‌طور که فعالان بازار جهانی به Fastmarkets گفته‌اند، در حالی که خریداران شمش صادراتی منطقه CIS عمدتا ساکت هستند، شکاف بین پیشنهادات فروشندگان و درخواست‌های خریداران بسیار زیاد شده است.

به نحوی که حتی شنیده شده است که در یک هفته اخیر، برخی تولیدکنندگان شمش در روسیه، شمش فولادی را با قیمت 580 تا 600 دلار در هر تن به صورت فوب بنادر روسیه عرضه کرده‌اند.

در عین حال، برخی از مدیران کارخانه‌های فولادسازی CIS می‌گویند که ترجیح می‌دهند برای واضح‌تر شدن شرایط بازار، فعلا صبر کنند.

به گفته منابع آگاه، فقط خریداران ترکیه‌ای آماده‌اند که شمش فولادی را با قیمت بالا بخرند؛ با این حال، پیشنهادات آنها به ندرت از 545 تا 550 دلار در هر تن فوب دریای سیاه بیشتر شده است.

یک تاجر ترک به Fastmarkets گفت: «سطح فعلی قیمت بیلت غیرواقعی است. این عمدتا تولیدکنندگان میلگرد هستند که آماده خرید با قیمت‌های بالاتر هستند.»

شنیده شده است که روز سه‌شنبه یک محموله شمش فولادی از مبدأ CIS با قیمت 545 دلار هر تن فوب به ترکیه فروخته شده، اگرچه تا زمان انتشار این خبر، میزان تناژ آن مشخص نشده است.

همچنین برخی منابع آگاه گفته‌اند که در هفته گذشته، معامله‌ای برای یک محموله کوچک شمش از روسیه با قیمت 585 دلار در هر تن به صورت cfr به مقصد بندر اسکندرون ترکیه انجام شده است که در حدود 570 دلار در هر تن به صورت فوب دریای سیاه خواهد بود.

پایگاه خبری Fastmarkets قیمت شمش فولادی صادراتی منطقه CIS فوب دریای سیاه را در روز جمعه 559 دلار در هر تن برآورد می‌کند که این نرخ 14 دلار نسبت به روز چهارشنبه افزایش داشته است. این قیمت همچنین نسبت به یک هفته قبل 36 دلار و نسبت به ماه قبل 116 دلار رشد را نشان می‌دهد.

برخی منابع آگاه هم گفته‌اند که معاملات شمش فولادی صادراتی CIS با دیگر مقاصد صادراتی سنتی محصولات فولادی این منطقه در هفته گذشته، به دلیل پیشنهادات نجومی صادرکنندگان، تقریبا صفر بود؛ چراکه خریداران در مصر و الجزایر هم قیمت فعلی را بالا می‌دانند.

لازم به ذکر است که براساس شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولادی مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نرخ بیلت صادراتی منطقه CIS فوب دریای سیاه اعلامی نشریه متال بولتن که از زیرمجموعه‌های پایگاه خبری Fastmarkets به شمار می‌آید، به عنوان مبنای نرخ پایه شمش بلوم در معاملات بورس کالای ایران لحاظ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *