رشد قیمت مقاطع طویل برای نزدیک شدن به نرخ‌های جهانی/ تداوم روند نزولی لوله و پروفیل از سوی برخی تولیدکنندگان

امروز با وجود کاهش محسوس نرخ دلار در بازار آزاد، اما بیشتر نوردکاران در تلاش برای جبران فاصله شدید ایجادشده بین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و قیمت‌های جهانی، نرخ اجناس خود را با شیب نسبتا ملایمی بالا کشیده‌اند و البته در برخی مبادی حوزه لوله و پروفیل کمی تخلیه حباب قیمتی نسبت به نرخ‌های نجومی هفته گذشته مشاهده می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ در شرایطی که نرخ مقاطع طویل فولادی در هفته گذشته در مجموع با نوسانات اندک کاهشی پیش رفت و حتی بعضی روزها ثبات کاملی را در بازار آزاد آهن می‌دیدیم، اما امروز قیمت این مقاطع مجددا رو به افزایش گذاشته است. موضوعی که مهمترین علت آن را می‌توان تلاش نوردکاران برای نزدیک کردن قیمت محصولات خود به نرخ‌های جهانی و تلاشی برای جبران فاصله شدید ایجادشده میان قیمت‌های بازار داخلی و نرخ‌های صادراتی منطقه CIS به عنوان مبنای تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا دانست.

این در حالی است که امروز نرخ دلار نیز به میزان محسوسی رو به کاهش گذاشته است و تا این لحظه شاهد کاهش 350 تومانی نرخ دلار نقدی نسبت به عصر پنجشنبه در بازار آزاد و رسیدن نرخ آن به رقم 25 هزار و 450 تومان هستیم و البته نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز با افت 230 تومانی نسبت به روز پنجشنبه به رقم 25 هزار و 570 تومان رسیده و البته آخرین نرخ دلار دستوری نیز با کاهش 400 تومانی نسبت به عصر پنجشنبه روی رقم 25 هزار و 400 تومان اعلام شده است.

نکته مهم اینجاست که براساس آنچه ما از فولادسازان و مسئولان دولتی شنیده‌ایم و البته در متن پیش‌نویس منتشرشده برای آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه دولت نیز تقریبا مشخص شده است، حداقل تا دو هفته دیگر قرار نیست نرخ محصولات فولادی در بورس کالا با تغییر محسوسی مواجه شود، اما به هر حال همین شمش‌های خریداری‌شده با قیمت حدودا 10 هزار و 500 تا 10 هزار و 700 تومانی از بورس کالا در هفته‌های گذشته نیز می‌تواند به‌زودی با احتساب 15 درصد سود مورد ادعای نوردکاران، قیمت میلگرد 14 آجدار تولیدی بخش خصوصی حوزه نورد را حدودا به 12 هزار و 100 تا 12 هزار و 300 تومان برساند.

این نرخ‌ها البته چندان از قیمت‌های کنونی کف بازار بالاتر نیست و به نوعی اگر افزایش 100تا 300 تومانی امروز قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار در روز آینده هم تکرار شود، به نوعی این اختلاف جبران خواهد شد. اما مشکل اصلی آنجاست که وقتی قرار باشد نرخ 605 دلاری میلگرد صادراتی CIS از هفته سوم دی‌ماه به فرض دلار نیمایی 25 هزار و 655 تومانی امروز (میانگین موزون هفتگی متوسط نرخ خرید و فروش حواله‌جات در هفته منتهی به 29 آذر) به عنوان مبنای قیمت سبد مخلوط میلگرد در بورس کالا تعیین شود، در این صورت خواه ناخواه قیمت میلگرد در بورس به رقم 13 هزار و 500 تومان و در بازار آزاد احتمالا به حدود 14 هزار تومان خواهد رسید.

البته اگر نوردکاران از خرید شمش با قیمت‌های بالای 12 هزار تومانی  بورس کالا از هفته سوم دی‌ماه به بعد خودداری کنند و میلگردهای عرضه‌شده با نرخ 13 هزار و 500 تومان نیز با توجه به وضعیت رکودی بازار داخلی و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تخلیه حباب نرخ‌های جهانی در سه ماهه اول سال 2021 میلادی، بدون مشتری بماند، طبیعتا شاهد 14 هزار تومانی شدن نرخ میلگرد در بازار آزاد نخواهیم بود، اما همین بدون مشتری ماندن معاملات بورس می‌تواند به تداوم وضعیت رکودی بازار آهن دامن بزند و البته راه برای فولادسازان جهت استفاده از آنچه ابرفرصت صادراتی خوانده می‌شود، باز خواهد شد.

نکته دیگر این است که رشد شدید قیمت محصولات CIS در سه هفته گذشته و رسیدن قیمت میلگرد از 490 دلار در تاریخ 23 نوامبر به نرخ متوسط 605 دلار در تاریخ 14 دسامبر، نشان از این دارد که تعیین ماهانه قیمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا با وجود آن که ظاهرا قرار است به تثبیت قیمت‌ها در طول یک ماه کمک کند، اما در عمل می‌تواند ضمن ایجاد تقاضای کاذب برای خرید محصولات فولادی از بورس کالا، به ایجاد تلاطمی نامناسب در این وضعیت رکودی بازار آهن در شرایطی دامن بزند که این مهلت یک ماهه به پایان برسد و قرار باشد مسئولان بورس کالا دوباره نرخ‌های منطقه‌ای CIS را برای تعیین قیمت‌ها در ماه بعدی از روی نشریه متال بولتن بخوانند. البته خود این مساله که ما با شیوه‌نامه جدید نه تنها بازار داخلی را از نوسانات دلاری مصون نکردیم، بلکه زلف آن را به تلاطمات قیمتی بازارهای جهانی نیز دامن زدیم، خود جای سوال دارد که در وقتی دیگر باید بررسی شود.

به هرحال، هم‌اکنون (14:20 شنبه 29 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد رشد 100 تا 300 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندکان این حوزه نیز اقدام به افزایش 500 تومانی قیمت محصولات خود نسبت به روز پنجشنبه کرده‌اند و رنج قیمتی میلگرد 14 آجدار در کانال 11 هزار و 800 تا 12 هزار و 785 تومان قرار گرفته است.

در این میان اما بیشتر مبادی فروش تیرآهن کیلویی اقدام به افزایش 200 تا 300 تومانی نرخ محصولاتشان کرده‌اند و در میان سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی نیز شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از کاهش 20 تا 50 هزار تومانی نرخ هر شاخه از این سایزها حکایت دارد.

البته در روز جاری با وجود ثبات نرخ نبشی و ناودانی در میان برخی مبادی تولید این محصولات، بیشتر تولیدکنندگان این حوزه قیمت اجناس خود را نسبت به روز پنجشنبه 100 تا 200 تومانی افزایش داده‌اند و در بازار لوله و پروفیل هم آن‌طور که ما شنیده‌ایم، بیشتر مبادی تولیدی این حوزه قیمت محصولات خود را در روز جاری ثابت اعلام کرده‌اند و البته برخی دیگر از این مبادی نیز نرخ‌هایشان را بین 100 تا 300 تومانی کاهش داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *