بازگشت بورس به مسیر صعودی/ صنایع معدنی همچنان پیشتاز بازار هستند

امروز بازار سرمایه دوباره به حالت صعودی خود بازگشت و بخشی از ضررهای سهامداران در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه‌ هفته گذشته را جبران کرد. در روز جاری همچنین سهام مربوط به صنایع معدنی جزو پیشتازترین‌های بازار بورس بودند.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه پس از گذر از هفته کابوس‌بار گذشته و پایان یافتن شایعات فضای مجازی، بازار سرمایه دوباره به روزهای خوب خود بازگشت و امروز مسیر صعودی را برای خود انتخاب کرد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، با توجه به انتشار اخبار مربوط به موضوع بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین بهبود وضعیت بازارهای جهانی، انتظار بازگشت روند صعودی به معاملات تالار شیشه‌ای وجود داشت و گمانه‌زنی‌ها از اقبال سهامداران بورس به سمت سهم‌های وابسته به قیمت‌های جهانی خبر می‌دادند.

امروز این گمانه‌زنی نیز تا حد زیادی به وقوع پیوست و علاوه بر این، خبرهای خوشی در زمینه افزایش سرمایه شرکت‌ها و جابه‌جا شدن قیمت‌ها در کانال حمایتی، بازار را به صورت منطقی و معقول به روند صعودی کشاند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل این بازار در 15 دقیقه ابتدایی معاملات، در اثر رشد ارزنده‌ترین سهم‌های خود مانند نمادهای «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» و «باما» با جهشی بیش از 23 هزار واحدی توانست قسمتی از سقوط‌های سهمگین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خود را جبران کند.

بعد از این هم این شاخص کمی به پایین بازگشت اما دوباره با شیبی بسیار ملایم به صعود خود ادامه داد تا در پایان معاملات رشدی 31 هزار واحدی داشته باشد. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز وضعیتی مشابه داشت و در طول معاملات امروز به طور کامل صعودی بود که در انتهای معاملات هم 8 هزار واحد افزایش یافت.

شاخص فلزات اساسی اما امروز یک روز سبز را پشت سر گذاشت. با وجود بحث‌هایی در رابطه با شیوه‌نامه قیمت‌گذاری محصولات فولادی، شرکت‌های فعال در زمینه صنایع معدنی و وابسته به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها وضعیت خوبی را پشت سر گذاشتند.

به نحوی که این شاخص امروز 39 هزار واحد رشد را تجربه کرد و بعد از 15 دقیقه وارد ریل صعودی با شیب تقریبا ثابت شد و در پایان معاملات، نماگر گروه فلزات اساسی رقم یک میلیون و 64 هزار و 181 واحد را نشان داد.

روی هم رفته در لحظه بسته شدن معاملات (12:30 شنبه 29 آذر)، شاخص کل 31 هزار و 527 واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و 444 هزار و 887 واحدی کار خود را به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 8 هزار و 840 واحد افزایش یافت و به 445 هزار و 235 واحد رسید. شاخص فلزات اساسی هم با افزایش 41 هزار و 405 واحدی، رقم یک میلیون و 64 هزار و 181 واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «شپنا»، «شستا»، «خگستر»، «کاما»، «خودرو»، «وتجارت» و «خساپا» در فهرست پرتراکنش‌های بازار قرار گرفتند و علاوه بر این، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «فارس»، «شستا»، «کچاد»، «کگل» و «وغدیر» تأثیرگذارترین سهم‌های بازار بودند که با که نشان می‌دهد امروز صنایع معدنی و وابسته به قیمت‌های جهانی شاخص‌سازان بازار بوده‌اند.

امروز در میان نمادهای فولادی هم، همه نمادها به جز «فولاد آلیاژی ایران» حال سبز داشتند، نمادهای «سپنتا»، «فولاد امیرکبیر کاشان»، «نورد و قطعات فولادی»، «غلتک‌سازان»، «معدنی و صنعتی چادرملو» و «معدنی و صنعتی گل‌گهر» بیشترین رشد قیمت را در طول معالات داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *