عضو هيات‌ مديره انجمن توليدكنندگان فولاد در گفتگو با فولادبان مطرح کرد:

افزایش نرخ گاز به فولادسازان کمانه خواهد کرد/ سرگردانی دولت در حوزه تامین گاز صنایع

عضو هيات‌ مديره انجمن توليدكنندگان فولاد گفت: افزایش قیمت گاز و به طور کلی انرژی در نهایت کمانه خواهد کرد و در تولید اثر منفی خود را به زودی نشان خواهد داد.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان با اشاره به نامه شورای آهن و فولاد به وزارت صمت مبنی بر ابراز نگرانی نسبت به عواقب 2 برابر شدن قیمت گاز، اظهار کرد: این شورا با این درخواست، موضع خود را به صورت رسمی اعلام کرد، ضمن اینکه این افزایش شارپ در نرخ گاز در هر صورت باید به گوش دولت می‌رسید. بر همین اساس، افزایش قیمت گاز و به طور کلی انرژی در نهایت کمانه خواهد کرد و در تولید اثر منفی خود را به زودی نشان خواهد داد.

وی با اشاره به مشکل تامین زیرساخت‌ها در صنعت فولاد، گفت: مهم‌ترین مانع در حوزه زیرساخت فولادی‌ها، بحث بودجه است که در واقع دولت هر سال کسری بودجه را دارد. البته در حوزه برق اقداماتی در ورود بخش خصوصی برای ساخت و ساز نیروگاه‌ها انجام شده است اما متأسفانه فعلاً در حوزه گاز عقب هستیم.

به گفته عضو هيات‌ مديره انجمن توليدكنندگان فولاد، درخواست‌هایی مبنی بر واگذاری امتیاز گازی در صنعت فولاد مطرح شده است؛ به این صورت که بخش خصوصی درخواست کرده براساس قانون معادن، به صورت امتیازی وارد حوزه مخازن گازی شود که هنوز این اقدام به نتیجه‌ای نرسیده است.

احرامیان با بیان اینکه فروش دلارهای صادراتی فولاد با دلار نیمایی به نفع کسی نیست، تصریح کرد: در این سیاست به نوعی واردات به سمت رشد و صادرات به سمت سقوط خواهد رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع در برابر ایجاد مشکل برای صادرات، دولت سعی می‌کند نرخ ارز را برای واردکنندگان در نظر بگیرد و صادرکننده را مجبور می‌کند ارز خود را با قیمت پایینی بفروشد. به همین دلیل با روند صعودی واردات و ضربه‌ای که به صادرات در کشور وارد می‌شود، تقاضا نسبت به عرضه افزایش یافته و بر همین اساس، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *