رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی به فولادبان عنوان کرد:

از مصائب معدن کاری تا پیچیدگی قوانین/ هزینه‌های هنگفتی که به‌دلیل نبود ماشین آلات روی دست معدنکاران ماند

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: با وجود اظهار نظرهای مثبت و مصوبات مجلس و پیش بینی در بودجه 1401 برای واردات ماشین‌آلات معدنی، متأسفانه هنوز این ماشین‌آلات به میزان لازم برای معادن تأمین نشده است.

ابراهیم جمیلی در گفتگو با فولادبان با تاکید بر اینکه بخش معدن کشور برای نوسازی به تأمین ماشین‌آلات جدید نیاز دارد، اظهار کرد: معدن‌کاران همچنان با انبوهی از مشکلات برای واردات ماشین‌آلات روبرو هستند.

وی با انتقاد از اینکه معدن‌کاران هنوز سرعت لازم برای تأمین ماشین‌آلات معدنی را شاهد نیستند، گفت: مشکل اصلی وجود بروکراسی‌های پیچیده و طولانی برای واردات ماشین‌آلات معدنی است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اینکه دولت باید بر تأمین و فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط بیشتر متمرکز شود، افزود: اگر این اتفاق نیفتد، با وجود مشکل تأمین ماشین‌آلات در معادن کوچک و متوسط، قیمت باطله برداری و استخراج ماده معدنی بالاتر خواهد رفت و در نتیجه ما مزیت‌های اقتصادی خودمان را به دلیل کهنه بودن ماشین‌آلاتی که عمر بالایی دارند، از دست می‌دهیم.

وی، یکی دیگر از مشکلات معادن را افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته، عنوان و تصریح کرد: با این شرایط، یکسری از معادن دیگر قادر به تولید نخواهند بود.

به عقیده جمیلی، اگر واردات ماشین آلات آزادسازی شود تا هر کسی که توان دارد، این ماشین آلات را به صورت کارکرده با حداقل 5 سال کارکد یا نو با شرایط مناسب وارد کند، بسیاری از مشکلات معادن حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران از کمبود نقندینگی به عنوان دیگر مشکل این حوزه یاد کرد و گفت: متاسفانه شرکت‌ها به شدت با عدم نقدینگی و نداشتن سرمایه در گردش مواجه هستند که این موضوع چالش‌های زیادی به همراه دارد.

ابراهیم جمیلی اظهارداشت: عدم همکاری ادارات و یا کم کاری آن‌ها موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ها و یا به تعویق افتادن آن‌ها شده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از معضلاتی که بخش معدن را با چالش‌های جدی روبرو کرده، عوارض من درآوردی از سوی بسیاری از دستگاه‌ها است به طوری که عوارض پلکانی برای چند ماه، تاثیرات خیلی بدی بر صادرات ایران گذاشت و ضررهایی به این بخش وارد کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان با اشاره بر عدم همکاری سازمان‌های مالیاتی برای برگشت و استرداد مالیات بر ارزش افزوده، تاکید کرد: برای توسعه صنعت کشور باید نگاه ویژه ای به بخش معدن داشته باشیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *