رئیس سازمان زمین‌شناسی به فولادبان اعلام کرد:

بررسی ۲۵۰ هزار کیلومتر منطقه اکتشافی معدنی تا سال ۱۴۰۵/ پروژه اکتشاف مواد معدنی در دریا کلید خورد

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه برای اکتشاف ذخایر پنهانی از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیکی هوایی استفاده می‌کنیم، گفت: از سال گذشته تاکنون توانستیم با تولید اطلاعات بر پایه ژئوفیزیک هوابرد با انجام برداشت حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی، رکوردی در این زمینه ثبت کنیم.

علیرضا شهیدی در گفتگو با فولادبان با اشاره به تغییر روش اکتشافات برای سرعت و دقت بیشتر، اظهار داشت: از سال 1400 این تغییرات به صورت سیستماتیک در حال اجرا است.

وی گفت: اکتشافات در گذشته در قالب پهنه‌ها صورت می گرفت ولی در حال حاضر برای دقت بیشتر کار به صورت سلول‌های یک 50 هزارم انجام می‌شود و در هر سلول ۵۰ هزار حدود ۶۲۵ کیلومتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: در حال بررسی ۲۵۰ هزار کیلومتر منطقه مورد توجه در قالب نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی هستیم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ این پروژه را به اتمام برسانیم.

شهیدی بیان کرد: در حالی گفته می‌شود در بحث اکتشاف مواد معدنی دچار عقب‌ماندگی هستیم که سازمان زمین شناسی کشور از سال ۱۴۰۰ رویکرد کاری خود را تغییر داده و در این زمینه تفاهمنامه سه جانبه‌ای میان سازمان زمین شناسی کشور با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و معاونت معدنی وزارت صمت امضا شده است.

شهیدی تکمیل کرد: مبتنی بر اولویت بندی صورت گرفته در اکتشاف ذخایر معدنی مورد توجه کشور، ۲۵۰ هزار کیلومتر را در قالب نقشه‌های زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی بررسی می‌کنیم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ این پروژه را به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: برای اکتشاف ذخایر پنهانی، از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیکی هوایی استفاده می‌کنیم. از سال گذشته تاکنون توانستیم با تولید اطلاعات بر پایه ژئوفیزیک هوابرد با انجام برداشت حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی، رکوردی در این زمینه ثبت کنیم.

وی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر تصمیم بر این است در سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلف سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به صورت سیستماتیک و مبتنی بر مقیاس یک پنجاه هزار کار کنیم. در حوزه زمین شناسی دریایی قرار است امسال فعالیت‌مان را آغاز کنیم. تصمیم داریم در لایه اقتصاد دریا، پروژه اکتشاف مواد معدنی را در سواحل داشته باشیم. امیدواریم در بحث مخاطرات در سلول پنجاه هزار نیز امور لازم را پیش ببریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *