گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه ششم خرداد؛ دلار تکانی بانک‌های مرکزی/ چین قیمت فولاد در بازار خاورمیانه را کاهش داد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از روز متفاوت قیمت‌ها در بازار آهن حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز حدود 52 هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز پنجشنبه حدود 500 تومان افزایش نشان می دهد. به نظر می‌رسد طلاهایی که وارد خزانه بانک مرکزی شده، دلیل ثبات نرخ ارز در این روزها اعلام شده است. از ماه‌ها قبل بانک‌های مرکزی جهان ذخایر خود را از دلار به طلا تغییر دادند و ایران نیز در همین راستا در قالب بازگشت ارز صادراتی یک تن طلای شمش استاندارد وارد کرد. این اقدام در راستای دلارزدایی کشورها آغاز شده اما زمانی تاثیر زیادی بر اقتصاد کشورها می‌گذارد که تداوم داشته باشد و تقریبا یک دهه نیز زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر، شاهد این موضوع هستیم که کشورهای خارجی در حال خروج از بازار اوراق بدهی آمریکا هستند. فروش اوراق قرضه دولت آمریکا همواره یکی از منابع مالی دولت برای تامین کسری بودجه بوده است. این بدهی در هفته آینده به سقف مجاز 31.4 تریلیون دلار می رسد و مذاکره دولت و جمهوری خواهان برای افزایش سقف آن ادامه دارد؛ هرچند ماجرای خرید اوراق بدهی آمریکا اندکی در حال تغییر است. کشورهای خارجی به دلیل ریسک بازپرداخت یا تحریم یا هر دلیل دیگری، علاقه ای به این خرید ندارند و میزان نگهداری این بدهی از 34 درصد به مرز 23درصد از کل رسیده که کمترین سطح 19 ساله است. تاکنون بانکها و فدرال رزرو آمریکا جای خالی خریداران خارجی را پر کرده اند ولی با ایجاد بحران بانکی این کشور و برنامه فدرال رزرو در کاهش ترازنامه، یافتن مشتری برای این اوراق دشوارتر از هر زمانی خواهد بود.

در همین حال، چین که در رتبه دوم اقتصاد جهان قرار دارد، به دنبال کسب رتبه اول است. در همین راستا، سیاست‌های تجاری خود را تغییر داد و قراردادهای بلند مدت با کشورهای مختلف منعقد کرد. شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیروز پذیرای رئیس جمهور کنگو بود تا دو کشور به دنبال از سرگیری تجارت ده ها میلیارد دلاری سالانه خود باشند. در این دیدار دو کشور موافقت کرده اند تا به طور منظم همکاری خود را در صنعت معدن بررسی کنند و به اختلافات موجود از طریق “مذاکرات دوستانه” رسیدگی کنند. این کشور یکی از منابع بزرگ مس در جهان است.

چندی پیش هم چین با استرالیا تفاهم نامه هایی در خصوص صادرات زنجیره فولاد امضا کرده بودند. اخیرا سنگ آهن استرالیا در محدوده 100 دلار در هر تن قرار گرفته که این موضوع نیز به تقاضای چین مرتبط است. چین در ماه‌های گذشته افزایش قابل توجه صادرات محصولات فولادی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 55 درصدی را نشان می‌دهد که خاورمیانه در صدر مقاصد صادراتی بوده است.

این اتفاق باعث کاهش قیمت فولاد ایران، ترکیه و روسیه شده و در برخی مواقع باعث گردیده قیمت داخلی برخی مقاطع فولادی از بازارهای صادراتی بیشتر باشد. همچنین باید توجه داشت چین به این دلیل افزایش صادرات خود را به خاورمیانه افزایش داده که ساخت و ساز در کشور خودش کاهش یافته است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و در دو شرکت ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی دو شرکت افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی قیمت را داشتند اما در بازار محصولات ناودانی یک شرکت کاهش ۳۰ تا ۴۰۰ تومانی قیمت محصولات را داشت.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای قیمت محصولات ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رشد داشت است.

در بازار پروفیل شاهد نوسانات قیمتی محصولات شرکت‌ها هستیم و در یک شرکت کاهش ۲۰۰ تومانی و در سه شرکت افزایش ۲۰۰ تا ۹۰۰ تومانی قیمت ها را شاهد بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *