دلایل نزولی شدن قیمت سنگ آهن دریایی/ کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد از نزولی شدن قیمت سنگ‌آهن دریایی در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت سنگ‌آهن دریایی در ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار فیوچرز به دلیل اعلام نظارت دقیق‌تر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین بر قیمت سنگ‌آهن، کاهش یافت.

در همین حال، قرارداد فیوچرز ماه می سنگ‌آهن در بورس کامودیتی دالیان با کاهش 3.74 درصدی نسبت به قرارداد قبل با قیمت 855 یوآن (125 دلار) به ازای هر تن، منعقد شد.

علاوه بر این، کاهش دیگری در قراردادهای ماه جاری بورس معاملات سنگاپور مشاهده شد. همچنین قرارداد ماه ژانویه سنگ آهن با کاهش 0.62 دلاری نسبت به قرارداد قبل با قیمت 117.82 دلار به ازای هر تن بسته شد. یک تاجر سنگاپوری در این باره گفت: پس از روند صعودی بازار در هفته‌های اخیر، در پی اتخاذ تدابیر نظارتی دولت چین بر قیمت‌گذاری سنگ‌آهن، قیمت‌ها در بازار عقب‌نشینی کردند.

البته اعلامیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین درباره قیمت‎‌های بازار بورس سنگاپور، تاثیر بیشتری بر بازار فیوچرز داخلی و بازار بندری برجای گذاشت. این کمیسیون همچنین اعلام کرد یک نشست برگزار خواهد کرد تا تاثیر رشد قیمت بر بازار سنگ‌آهن دریایی را بررسی کند و هرگونه ارتباط آن با حدس و گمان‌های قیمتی، تشخیص دهد.

با این حال، یک بازرگان از هنگ-کنگ چنین گفت: «میان بازخورد بازار نقدی در داخل چین و بازار فیوچرز دریایی نسبت به تدابیر کمیسیون ملی چین تفاوت‌های وجود داشت.» وی افزود: «قیمت‌های داخلی و فیوچرز دالیان حدود 2 تا 4 دلار به ازای هر تن سقوط کرد اما قیمت‌ها در بازارهای دریایی، زیان‌های خود را تا 0.6 دلار به ازای هر تن کاهش دادند.»

در این میان، وضعیت قیمت‌ها در بازار دریایی مثبت باقی باقی ماند؛ اگرچه تاجران تقاضای بیشتری در پایین‌دست زنجیره فولاد پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند تاثیر شگرفی بر بازار سنگ‌آهن داشته باشد.

علاوه بر این، یک تاجر در شانگ‌های تحلیل کرد: «نزول چشم‌گیر در تعداد پیشنهاد‌های قیمتی بازار دریایی می‌تواند منجر به بی‌میلی تولیدکنندگان در ارائه محموله‌ها با قیمت کنونی شود.»

نکته قبال توجه اینکه فعالیت تجاری در بازار دریایی از هفته گذشته به طور چشم‌گیری کاهش یافته که دلیلی بر کمبود ارائه پیشنهاد قیمتی در بازار است.

در این رابطه، یک بازرگان ثانویه از سنگاپور اظهار کرد: «خریداران به فروش محموله‌ها با قیمت کنونی مایل نیستند، زیرا آنها منتظر تقاضای قوی‌تری در ماه‌های آینده هستند؛ به خصوص برای محموله‌های تجاری فاین 62 درصد آهن همراه با تخفیف.»

شاخص سنگ‌آهن فست‌مارکتز

فاین 62 درصد، cfr چینگ‌دائو: 118.25 دلار به ازای هر تن، 1.5 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فابن 62 درصد، کم آلومینیم، cfr چینگ‌دائو: 120.20 دلار به ازای هر تن، 1.80 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین 58 درصد پرمیوم، cfr چینگ‌دائو: 104.18 دلار به ازای هر تن، 0.57 درصد کاهش یافت.

فاین 65 درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: 132.5 دلار به ازای هر تن، 1.00 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *