گزارش پیش بینی بازار ویژه فولادبان؛

پیش بینی ثبات نسبی قیمتها در هفته آتی/ ایهام بازار درباره دستورالعمل بورس کالا

تازه ترین تحلیل از بازار فولاد داخلی از ثبات نسبی قیمتها در هفته آتی و ایهام بازار درباره دستورالعمل بورس کالا مبنی بر تفکیک بازار رینگ داخلی از رینگ صادراتی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بازار در هفته جاری اگرچه در روز اول تحت تاثیر رشد قیمت دلار صعودی بود اما در ادامه با کاهش نرخ ارز و البته نبود تقاضای مصرفی باثبات، در برخی مقاطع با کاهش قیمت مواجه شد.

در این راستا، متوسط قیمت هرکیلوگرم میلگرد ۱۴ آبدار که در روز ۱۰ فروردین به ۲۴ هزار و ۱۷۴ تومان رسیده بود، در روز ۱۴ فروردین ۲۶ هزار و ۹۲۱ تومان قیمت خورد اما این قیمت در پایان هفته با ۳۰۰ تومان کاهش، بر روی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان ایستاد.

همچنین در معاملات بورس کالا روز چهارشنبه قیمت ۳۲ درصد عرضه های میلگرد مشتری نداشت که خود علامتی بر ثبات نسبی قیمتها در بازار داخل بود.

علاوه بر این، قیمت دلار که در ایام نوروز به ۵۴ هزار تومان رسید، فعلا با مقاومت کانال ۵۰ هزار تومان مواجه شده و در همین حدود در نوسان بوده است.

در بازارهای جهانی هم براساس گزارش متال بولتن در روز پنج شنبه قیمت شمش ایران ۴/۵ دلار و شمش CIS حدود ۷ دلار کاهش یافته است؛ اگرچه پیش بینی ها درباره قیمتهای جهانی با توجه به عملکرد بازار جین، مثبت است.

در همین حال، با توجه به دستورالعمل وزارت صمت و بورس کالا مبنی بر تفکیک بازار رینگ داخلی از رینگ صادراتی و اینکه تنها کسانی که از رینگ صادراتی مواد اولیه خریداری کنند، مجاز به صادرات هستند، از میزان تقاضا در رینگ داخلی کاسته خواهد شد، حالا اینکه این موضوع در عمل چقدر اجرایی می شود، بحث دیگری است.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود فعالیتهای عمرانی در سال جدید دچار رکود شود، چون همچنان مجلس جداول بودجه را ابلاغ نکرده و معمولا هم در سه ماهه اول سال خبری از پرداخت بودجه عمرانی نیست، اما اگر با توجه به پایان فصل سرما شاهد راه افتادن طرح مسکن دولت یا افزایش صدور پروانه های ساختمانی باشیم، احتمال بهبود تقاضای مصرفی وجود دارد.

به هر حال، اگر قیمت ارز ناشی از عوامل بیرونی مثل جنگ اوکراین یا اختلافات ایران و پنج به علاوه یک تغییری نکند، دلار در حوالی کانال ۵۰ هزار تومان با تلرانس دو هزار تومان نوسان خواهد کرد.

البته بازار همچنان درباره نحوه خرید بورس ابهام دارد و بعید است عرضه ها با رقابت زیادی رو به رو شود. همین موارد آدرس ثبات نسبی قیمت همراه با کاهش جزئی برخی مقاطع را در هفته آینده می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *