احتمال وضع عوارض آلایندگی بر واردات فولاد به اروپا

اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن عوارض جدید واردات برای فولاد، سیمان و آلومینیوم تولیدشده در کشورهایی است که دارای استانداردهای زیست محیطی پایین‌تر هستند، زیرا اروپا می‌خواهد بدون آسیب رساندن به تولیدکنندگان داخلی به یک رهبر جهانی در زمینه آب‌وهوا تبدیل شود.

به گزارش بلومبرگ، کمیسیون اروپا در اقدامی که هیچ کشور دیگری در جهان انجام نداده است، می‌خواهد سیستمی را برای مجازات واردات کالاهای تولیدشده در کشورهای با آلایندگی بالا ارائه کند.

به گفته یک فرد مطلع، این پیشنهادها قرار است ماه آینده رونمایی شود. این عوارض بر اساس هزینه‌های کربن تولیدکنندگان داخلی اروپا است که قبلاً با آن روبرو بوده‌اند و همچنین شامل واردات کود و برق هم خواهد شد.

این فرد مطلع گفت که واردکنندگان مجبورند گواهینامه‌های ویژه را با قیمتی که به سیستم تجارت آلاینده اتحادیه اروپا مرتبط است بخرند.

این اقدام برنامه‌ریزی‌شده بخشی از بسته گسترده‌تری است که در 14 جولای ارائه خواهد شد و در تلاش است اقتصاد اتحادیه اروپا را با اهداف سختگیرانه کاهش انتشار کربن برای سال 2030 هماهنگ کند. 27 کشور اتحادیه اروپا در حال تعدیل قوانین زیست محیطی خود هستند که تمام زمینه‌ها از حمل و نقل تا تولید انرژی و تجارت را تحت تأثیر قرار خواهد داد. هدف اصلی این است که اروپا تا اواسط قرن به اولین قاره بدون گازهای آلاینده در جهان تبدیل شود.

رهبران اتحادیه اروپا بارها و بارها در اعلامیه‌های اجلاس خود گفته‌اند که از سازوکاری برای وضع عوارض بر محصولات وارداتی با هدف کاهش آلایندگی استقبال می‌کنند. با این وجود، تنظیم جزئیات این سازوکار ممکن است بحث‌های طولانی در داخل اتحادیه را برانگیزد. این موضوع در دستور کار جلسه هفت گروه در این ماه نیست، اگرچه یک مقام مطلع گفت که می‌تواند غیررسمی مورد بحث قرار گیرد.

اتحادیه اروپا می‌خواهد دو هدف را با یک تیر بزن: فراهم کردن شرایط بازی برای مشاغل خود و تشویق اقدامات بیشتر آب‌وهوایی در کشورهای خارج از اتحادیه؛ اما برنامه‌های آن در حال حاضر موجب ناراحتی دیپلماتیک در کشورهای دیگر از اوکراین تا چین و هند می‌شود. این عوارض برنامه‌ریزی‌شده فقط پنج ماه قبل از اجلاس سرنوشت‌ساز آب‌وهوایی به میزبانی انگلیس پیشنهاد می‌شود.

اگر این پیشنهاد منجر به تشدید تنش‌های تجاری شود، ممکن است به نتیجه نرسد.

اتحادیه اروپا در دهه گذشته تلاش کرد از پروازهای ورودی یا خروجی از این منطقه عوارض آلایندگی دریافت کند. بر این اساس قرار بود برای هر تن CO2 تخلیه‌شده توسط هواپیماها عوارضی دریافت شود؛ اما به دنبال اعتراض‌ها و تهدیدهای تلافی‌جویانه از سوی برزیل، ایالات متحده، روسیه و چین، اتحادیه اروپا از طرحش عقب‌نشینی کرد.

در خوش‌بینانه‌ترین سناریو که توسط برخی تحلیلگران و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا ترسیم شده است، برنامه‌های اروپا منجر به ایجاد کلوپ آب‌وهوا در سراسر قاره‌ها می‌شود. این امر نیاز به تأیید دولت ایالات متحده دارد که هنوز تصمیم نگرفته است که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای چه رویه نظارتی را دنبال کند.

طبق پیش‌نویس پیشنهادی، کمیسیون اروپا در حال بررسی یک دوره گذار تا سه سال قبل از لازم‌الاجرا شدن کامل مکانیسم در ژانویه 2026 است.

با توجه به تمام حساسیت‌ها، پیش‌نویس آیین‌نامه ممکن است حتی قبل از تصویب توسط کمیسیون در ماه جولای، تغییر کند. به محض ارائه، باید توسط پارلمان اروپا و کشورهای عضو تصویب شود تا قانون شود. این روند شامل مذاکراتی است که می‌تواند تا دو سال به طول انجامد.

هزینه انتشار گازهای گلخانه‌ای در بازار کربن اتحادیه اروپا در چهار سال گذشته 10 برابر شده است زیرا اتحادیه برنامه را تقویت کرده و قول داده است اقدامات آب‌وهوایی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *