در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

تحلیل هفتگی بازار آهن به روایت فعال بازار/ از سردرگمی فعالان فولادی در معاملات تا تداوم رکود بازار تا پایان رمضان

یک فعال فولادی می گوید: معاملات بازار آهن و فولاد در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان در وضعیت راکد به سر می‌برد.

محمدصادق چیت‌ساز در گفتگو با فولادبان در تحلیل هفتگی بازار آهن اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، می‌توان گفت معاملات بازار آهن و فولاد در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان در وضعیت راکد به سر می‌برد.

وی گفت: هفته آینده با وجود شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) بازار آهن نیمه تعطیل خواهد بود و به ندرت معامله‌ای انجام می‌شود، بنابراین در بازار با کاهش تقاضا، افزایش قیمت توجیهی ندارد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی آهن و فولاد تهران با بیان اینکه موضوع تغییر قیمت دلار صادراتی، بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: نرخ دلار صادراتی در ۴ فروردین ماه 1402 حدود 34 هزار تومان بود که با دستور ریاست جمهوری در 11 فروردین ماه، این نرخ 28 هزار تومان اعلام شد. در نتیجه این اتفاق، در بازار آهن رکود به وجود خواهد آمد، چرا که این رویه، منجر به کاهش صادرات فولاد، سرازیرشدن نرخ فولاد در بازارهای داخلی و از بین رفتن ثبات قیمت خواهد شد.

چیت‌ساز معتقد است که با این شرایط، فعال فولادی در معاملات فولادی خود دچار سردرگمی و ابهام شده است، چرا که تغییرات سریع قیمت دلار صادراتی، شفافیت معاملات فولاد را از بین می‌برد.

وی با اشاره به روند قیمت‌ها در 16 فروردین ماه گفت: برخی از شرکت‌ها در روز چهارشنبه میلگرد را با قیمت 23 هزار تومان به فروش رساندند و برای سایر اقلام آهن و فولاد نیز ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان تخفیف در هر کیلوگرم ثبت شد. همچنین قوطی، پروفیل و تیرآهن در روز 16 فروردین ماه با کاهش قیمت مواجه شدند.

این فعال فولادی در پایان اظهارداشت: به نظر می‌رسد کاهش قیمت‌های آهن و فولاد، بر خلاف قیمت‌های خودرو که در سقف قرار دارند، برای خریداران محصولات فولادی جالب است؛ اگرچه بعد از تعطیلات عید سعید فطر، بازار آهن از رکود خارج خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *