تخفیف چشمگیر برخی کشورها دست ایران را از بازار جهانی کوتاه می‌کند

هر چند در حال حاضر مصوبه عوارض صادراتی لغو شده است اما همین الان اگر بخواهیم محصولاتمان را به بازارهای صادراتی قبلی بفروشیم باید مجددا روی محصولات تولیدی خود تخفیف مجدد بگذاریم و از انجا که در عملیات بانکی کشور و سامانه ارز نیمایی  حاشیه سود شرکت ها را به حداقل رسانده ایم و تخریب کردیم ، اجازه دامپینگ به شرکت های تولیدی داده نمی شود و عملا دست ایران از بازارهای صادراتی کوتاه و کوتاهتر خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: با اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی ، بازارهای سنتی صادراتی که پیش از این مشتری همیشگی ایران بودند، با اعمال تخفیف های چشمگیر و نبود تجار ایرانی به صادرکنندگان کشورهای دیگر سپرده شد.

احمد جانجان درگفتگو با فولادبان افزود: اعضای اتحادیه اروپا و امریکا تلاش دارند کشور روسیه را از بازار انرژی حذف و خارج کنند اما بخوبی می دانند در درازمدت راهی از پیش نخواهند برد زیرا شرایط اقتصادی روسیه با سایر کشورها از جمله ایران و ونزوئلا کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: روسیه روزی ده میلیون بشکه نفت صادر می کند در حالیکه ذخایرنفتی ونزوئلا و یا حتی نفت صادراتی ایران که بر اساس توافق برجام شکل گرفته شاید در حد دو تا سه میلیون بشکه است و این دو بازار تحریمی نمی تواند ده میلیون بشکه بازارهای جهانی و نفت اروپا را پوشش دهد و تامین کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه با اشراف به نقش خود در تامین انرژی و محصولات کامودیتی در بازارهای جهانی تخفیفاتی  قایل شده و درعین حال در مذاکره اقتصادی با چین اعلام کرده میزان خرید نفت خود را از مشتریان قبلی مثل ایران که قبل از آن یک میلیون و 200 هزار بشکه بود 400 بشکه کم  و از این کشور تامین کند و به این ترتیب ریزش قیمت تقریبا در تمام بازارهای انرژی و کامودیتی بین کشورها  سرایت می کند و استارت رکود از همین جا زده می شود.

جانجان گفت: سیاستگذاران دولتی ایران درآغاز رکود اقتصادی بازارهای جهانی بجای اینکه مقوم و حامی شرکت های تولیدکننده  محصولات فولادی و انرژی باشند با اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی به بهانه تامین فولاد طرح مسکن ملی مانع از صادرات شدند و در مقابل ورود ارز سد و مانعی جدی ایجاد کردند، در حالیکه تولید محصولات فولادی در کشور چندین برابر مصرف بازار داخلی بود.

وی افزود: عده ای از ذینفعان نادان و بی اطلاع با ارائه اعداد وارقام ساختگی تلاش کردند اعمال عوارض را توجیه کنند و حتی مدعی سود فولاد مبارکه بودند در حالی که دراین شرایط نه تنها مبارکه سود نداشت بلکه عملا ضرر و زیان این شرکت بسیار زیاد هم بود زیرا حاشیه سود فولاد مبارکه حدود 15 درصد بود و این گروهها و افراد استهلاک ناشی از سرمایه گذاری صنعت را به روز محاسبه نکرده اند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنعتی که ده سال پیش با 100 میلیارد دلار ساخته شد و درحال حاضر چند صد هزار میلیارد سود سالانه ، حاشیه سود بالا و هزینه استهلاک بالای به روز دارد و اگر شامل تعمیر و اورهال شود تقریبا تمام حاشیه سود این صنعت بلعیده خواهد شد.

جانجان تصریح کرد: با اعمال عوارض صادراتی بر محصولات فولادی بازارهای سنتی ایران که پیش از این مشتری همیشگی بودند در نبود تاجر ایرانی، تاجران کشورهای دیگر که تولید کننده همین محصولات هستند به بازار سنتی ایران ورود می کند و سریعا خلا تجار ایرانی را با تخفیفات خوبی برای این بازار قائل می شود ، پر می کند.

وی گفت:صادرکننده و تاجر کشور ثالث هم با اعمال عوارض صارداتی ایران هم محصولات خود را به فروش می رساند و هم بازار صادراتی ایران را از چنگش خارج می کند فرایندی که روسیه در بازارهای صادراتی تحریمی انجام داد و با اعمال عوارض ، بر سر سفره حاضر و آماده بازار صادراتی ایران یعنی کشورهایی چون پاکستان، عراق و قطر نشست و متعهد شد کالای تولیدی مورد نیاز بازارهای قبلی ایران را با تخفیف ارائه خواهد داد.

این استاد دانشگاه افزود: هر چند در حال حاضر مصوبه عوارض صادراتی لغو شده است اما همین الان اگر بخواهیم محصولاتمان را به بازارهای صادراتی قبلی بفروشیم باید مجددا روی محصولات تولیدی خود تخفیف مجدد بگذاریم و از انجا که در عملیات بانکی کشور و سامانه ارز نیمایی  حاشیه سود شرکت ها را به حداقل رسانده ایم و تخریب کردیم ، اجازه دامپینگ به شرکت های تولیدی داده نمی شود و عملا دست ایران از بازارهای صادراتی کوتاه و کوتاهتر خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *