سیاستگذاران معدن افراد خوبی هستند اما تخصص کافی ندارند/ وزارت صمت پاسخگوی تصمیمات خود باشد

در بخش سیاستگذاری صنایع معدنی، فرد های خوبی جای گرفته اند اما از آنجا که تخصص زیادی در این صنعت ندارند برای حاکمیت براین حوزه، اقدام به صدور بخشنامه های متعدد و کوتاه مدت می کنند که تبعات این بخشنامه ها جز ناامیدی و بلاتکلیفی برای معدن، دلسردی برای فعالان و سرمایه گذاران و عدم چشم انداز مشخص از آینده این صنعت برای این بخش نداشته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: برای توسعه معدن و صنایع معدنی باید مداخلات دولتی و بخش حاکمیتی در این بخش به حداقل ممکن برسد، نگاه دولت به بخش خصوصی و معدنکاران تغییر کند، قوانین ثبات نسبی داشته باشند و امور معدنی به معدنکاران سپرده شود.

محمد وحید شیخ زاده در گفتگو با فولادبان با تبریک هفته معدن به فعالان این حوزه افزود: معادن و صنایع معدنی کشور در حال حاضر در شرایط بدی قرار دارد و دلیل اصلی آن مداخلات زیاد دولت و متولیان دولتی در بخش معدن است.

وی ادامه داد: در بخش سیاستگذاری صنایع معدنی، فرد های خوبی جای گرفته اند اما از آنجا که تخصص زیادی در این صنعت ندارند برای حاکمیت براین حوزه، اقدام به صدور بخشنامه های متعدد و کوتاه مدت می کنند که تبعات این بخشنامه ها جز ناامیدی و بلاتکلیفی برای معدن، دلسردی برای فعالان و سرمایه گذاران و عدم چشم انداز مشخص از آینده این صنعت برای این بخش نداشته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران با انتقاد از سیاست های تحمیلی دولت بر صنایع معدنی تصریح کرد: بخش حاکمیتی در تلاش است با افزایش حقوق مالکانه معادن، واگذاری پهنه های معدنی به افراد نابلد، دریافت مالیات و عوارض بیشتر از بخش خصوصی و اعمال عوارض و تعیین قیمت‌های دستوری از میوه اصلی این درخت بهره‌مند شود درحالیکه نیاز است اول این درخت میوه بدهد و بعد میوه آن چیده شود وهمین شرایط موجب شده چشم انداز خوبی برای معدن و صنایع معدنی متصور نشود.

شیخ زاده گفت: در این شرایط بهترین کار این است که بخش حاکمیت در معادن و صنایع معدنی دخالت نکند، مداخلات دولت در امور صنعتی و معدنی محدود شود، نگاه دولت به بخش خصوصی و معدنکاران تغییر کند، قوانین ثبات نسبی داشته باشند و تغییرات  یک ماهه یا دو ماهه نداشته باشد و در نهایت امور صنایع معدنی به معدنکاران سپرده شود.

وی افزود: با حذف شرایط حاکمیتی موجود بر معادن کشور می توان به توسعه معادن و صنایع معدنی در زمینه اکتشاف، استخراج  و سرمایه گذاری خوش بین شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *