جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 05 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

روند معاملات بورس اصلاح می‌شود/ هنوز تکلیف دارا یکم و پالایش یکم معلوم نیست

رئیس سازمان بورس چندین بار درخصوص جبران زیان و تدبیراندیشی برای بازگردان صندوق‌ها به قیمت ذاتی خود وعده داد. برای مثال، در یک برنامه تلویزیونی رئیس سازمان گفت که قرمزی بازار کمتر می‌شود و در رابطه با دارا یکم و پالایش یکم نیز تدبیری اتخاذ می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ارزش ذاتی خود می‌رسند، اما همچنان خبری نیست.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در این هفته یک اصلاح در مقابل مقاومت 1.6 میلیون واحدی از خود نشان داد، گفت: سازمان بورس باید برای کسب اعتماد مردم، به وعده‌هایی که می‌دهد، جامه عمل بپوشاند.

به گزارش فولادبان، هفته‌ای که برای بورس گذشت، هفته‌ای پر تلاطم اما منفی بود و شاخص کل به واسطه عوامل مختلف تأثیرگذار بر این بازار یک افت را نسبت به هفته گذشته پشت سر گذاشت. اصلی‌ترین عاملی که روی معاملات این هفته به خصوص در گروه سهام شاخص‌ساز اثرگذار بود، ابهاماتی بود که نسبت به تولید احساس می‌شد و مهم‌ترین این ابهامات، نحوه تأمین برق کارخانه‌ها در فصل گرم سال است چراکه سال گذشته تجربه‌ای تلخ در این زمینه داشتیم و معامله‌گران نمی‌خواهند تجربیات تلخ گذشته را تکرار کنند.

این هفته، دلار هم دستخوش تغییرات زیادی نشد و تأثیر چندانی بر روند معاملات این هفته نداشت. شاخص کل با افت 1.9 درصدی نسبت به هفته قبل، 30 هزار و 490 واحد پایین‌تر آمد و به یک میلیون و 564 هزار و 487 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 1.3 درصد کاهش یافت و در ارتفاع 436 هزار و 794 واحدی قرار گرفت. گروه فلزات اساسی هم بیشترین تأثیر را از اخبار این هفته پذیرفتند و شاخص این گروه با افت 2.9 درصدی، رقم یک میلیون و 155 هزار و 187 واحدی را نشان داد.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با فولادبان در رابطه با شرایط این هفته معاملات گفت: بورس در این هفته، روند اصلاحی را در پیش گرفت و به مقاومت 1.6 میلیون واحدی واکنش نشان داد. همچنین، خروج نقدینگی گسترده‌ای داشتیم و تقریبا آخرین روند روز چهارشنبه، تعیین‌کننده معاملات روز شنبه است که معاملات روز چهارشنبه مثبت بسته شد و احتمالا شنبه نیز پالس مثبتی در بازار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طی معاملات این هفته برخی از صندوق‌ها رشد و برخی دیگر درجا زدند، افزود: صندوق پالایش یکم پالایش تقریبا چهار هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خودش است. البته صندوق‌های واسطه‌گری مالی یکم یا دارایکم نیز حدود پنج هزار تومان با ارزش ذاتی خود اختلاف قیمتی دارند. قرار بود مردم با خرید این صندوق‌ها، که ۲۰ درصد هم تخفیف داشت سود کنند. اما با گذشت چند ماه این دو صندوق زیان‌ده شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با اینکه بازار سرمایه شرایط بهتری نسبت به قبل دارد، این صندوق تغییری نکرد و به نوعی در روند جایی نداشت. تحلیلگران تکنیکال نیز می‌گفتند که امکان افزایش قیمت این صندوق‌ها وجود دارد، اما افزایش قیمتی رخ نداد.

رضوانفر درباره جبران نشدن زیان سهامداران گفت: رئیس سازمان بورس چندین بار درخصوص جبران زیان و تدبیراندیشی برای بازگردان صندوق‌ها به قیمت ذاتی خود وعده داد. برای مثال، در یک برنامه تلویزیونی رئیس سازمان گفت که قرمزی بازار کمتر می‌شود و در رابطه با دارا یکم و پالایش یکم نیز تدبیری اتخاذ می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ارزش ذاتی خود می‌رسند، اما همچنان خبری نیست.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد اعتماد مردم به بورس دوباره بازگردد، باید روی مدل اطلاع‌رسانی تمرکز شود. مردم روی صحبت‌های هر مقام مسئول حساب باز می‌کنند و می‌گویند وقتی یک مقام دولتی می‌گوید سهمی می‌خواهد برگردد، انتظار مردم این است که خیلی سریع این اتفاق بیفتند و روند آن طولانی نشود، اما بر اساس آنچه در تابلو می‌بینم، فعلا خبری نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: سازمان بورس همراه با دولت، باید برای جبران زیان سهامداران و رسیدن قیمت این سهم به ارزش ذاتی خود تدابیری در نظر بگیرند. در نهایت نیز آن‌ها این موضوع را اعلام کنند تا اعتماد مردم نسبت به بورس و صندوق‌ها افزایش یابد.

رضوانفر گفت: نتیجه تداوم روش گفتار درمانی برای تغییر وضعیت، چیزی به جز بی‌اعتمادی نیست و هزینه‌ای بالاتر از اینکه قرار باشد صندوق‌ها به قیمت  ارزش ذاتی خود برسند، در پی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors