اجازه خرید و فروش شمش به کارخانجات سیاستی اشتباه است

شرکت بازرگانی که شمش را خریداری می کند یا به قیمت بالاتر شمش را به کارخانجات نوردی می فروشد و یا با تحمیل شرایط خود، به صورت کارمزدی شمش را به کارخانه نوردی تحویل می‌دهد.

مدیرعامل فولاد آتیه خاورمیانه با بیان اینکه عرضه یکنواخت شمش فولادی در بورس کالا مطلوب همه ذینفعان است گفت: در شرایطی که فروشنده از قیمت پایه عرضه رضایت نداشته باشد سعی می‌کند تا با ایجاد رقابت و جذب خریداران بیشتر از طریق کاهش مقدار عرضه و تسهیل شرایط پرداخت از نقدی به نسیه، قیمت معامله را افزایش دهد.

کریم سلمانپور در گفت و گو با فولادبان با اشاره به اجازه خرید شمش به شرکت‌های بازرگانی تصریح کرد: شرکت بازرگانی که شمش را خریداری می کند یا به قیمت بالاتر شمش را به کارخانجات نوردی می فروشد و یا با تحمیل شرایط خود، به صورت کارمزدی شمش را به کارخانه نوردی تحویل می‌دهد.

وی با اشاره به اظهار نظر یکی از مدیران شرکت بورس کالا درباره اینکه شرکت های بازرگانی خریدار شمش، اجازه فروش ندارند نیز گفت: شرکت بازرگانی چه کار دیگری جز فروش می‌تواند با شمش انجام دهد. ثبت تقاضای بیش از 84 هزار تنی برای 10 هزار تنی یک شرکت در روز پنجم بهمن ماه نتیجه همین سیاست اشتباه است.

سلمانپور درباره فاصله نامتوازن قیمت شمش و میلگرد گفت: توزیع سود متناسب با حجم سرمایه گذاری در هر یک از حلقه‌های زنجیره تولید فولاد خواسته عادلانه و منصفانه‌ای است. این عدم تناسب باعث تراکم زیان در بخشی از زنجیره و تجمع سود در حلقه‌هایی شده است.

سلمانپور در تشریح این وضعیت گفت: در معاملات بورس کالا به وضوح شرکت‌های نورد میلگرد کلیه هزینه تولید و هزینه مالی را زیان می کنند. خواسته دیرینه کارخانجات نوردی و تولید کننده میلگرد این است که فاصله ای منطقی بین قیمت شمش و میلگرد تعیین شود تا امکان ادامه حیات کارخانجات و حفظ اشتغال در این کارخانجات میسر گردد.

مدیر عامل فولاد آتیه خاورمیانه گفت: قیمت شمش هر مبلغی که باشد مورد تایید کارخانجات نورد است مشروط بر اینکه قیمت میلگرد نیز متناسب با قیمت شمش تضمین شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *