قیمت گذاری بورس کالا کارشناسی نیست / بهره‌مندی کارخانه‌های چیپس و پفک بیشتر از فولادی‌هاست

دسترسی به سیاستگذاران وتعیین کنندگان قیمت در بورس کالا بسیار سخت و دشوار است و نمی توانیم به آنها  دسترسی داشته باشیم تا درباره کم و کیف قیمت گذاری با آنها مذاکره کنیم و نظراتمان را به آنها در میان بگذاریم یعنی باید جایی صدای ما باید با اعضای بورس کالا برسد و متاسفانه جای چنین مذاکراتی در بورس کالا خالی است.

مدیرعامل شرکت توسعه سنگ آهن فکور صنعت گفت: به هر میزان که فرمول قیمت گذاری و تعیین قیمت‌ها در بورس کالا کارشناسی‌تر باشد اشتیاق تولیدکنندگان هم به فروش و عرضه در بورس کالا بیشتر خواهد بود اما اکنون قیمت گذاری‌ها شفاف نیست و حتی چند حلقه زنجیره فولاد اصلا فرمول تعیین قیمت مشخصی ندارند.

مجید وزیری‌راد در گفتگو با فولادبان افزود: تعیین قیمت شفاف و کارشناسی شده موجب جلوگیری  از زیان فروشنده و خریدار می‌شود و قیمت گذاری منطقی بورس معاملات متقاضی و خریدار را به بهترین نحو به ثمر می نشاند.

به گفته وی، قیمت پایه‌ای که در بورس تعیین می‌شود موجب عرضه و ارائه دو سه بخش از محصول در زنجیره ارزش با ضررو زیان باشد کنسانتره  به توصیه‌ای که وزارت صمت بر عرضه آن در بورس داشته باید یک میلیون تن در بورس عرضه شود اما در دو هفته اخیرفقط  170 هزار تن عرضه شده است.

این فعال صنعتی تصریح کرد: تولیدکنندگان اشتیاقی به عرضه کنسانتره در بورس کالا به دلیل عدم شفافیت ومشخص نبودن بخشی از پارامترها ندارند و از آنجا که بحث قیمت گذاری پایه و جزییات عرضه مثل قیمت فسفر،  گوگرد، عیار و دیگر جزییات محصول از جمله کیفیت محصول مشخص نیست رغبت به عرضه کاهش یافته است، در حالی که این پارامترها باید در قیمت گذاری بطور دقیق مشخص باشد.

وزیری‌راد با بیان اینکه تولیدکننده و عرضه کننده محصول کنسانتره از قیمت پایه آن اطلاعی ندارد گفت: دسترسی به سیاستگذاران وتعیین کنندگان قیمت در بورس کالا بسیار سخت و دشوار است و نمی توانیم به آنها  دسترسی داشته باشیم تا درباره کم و کیف قیمت گذاری با آنها مذاکره کنیم و نظراتمان را به آنها در میان بگذاریم یعنی باید جایی صدای ما باید با اعضای بورس کالا برسد و متاسفانه جای چنین مذاکراتی در بورس کالا خالی است.

مدیرعامل شرکت توسعه سنگ آهن فکور صنعت ادامه داد: وقتی الزام تمام محصولات فولادی به بورس کالا مطرح است بورس باید خیلی رونق بگیرد اما حتی اعضا و متصدیان بورس اذعان داشته‌اند بورس حتی رونق نسبی هم ندارد. بنظر می رسد بی رونقی بورس باید بررسی شود که مشکل از کجاست.

مدیرعامل شرکت توسعه سنگ آهن فکور صنعت افزود: مبنای تغییر فرمول سنگ آهن بر مبنای 95 درصد قیمت عرضه هفته گذشته مشخص نیست. اکنون قیمت یک کیلو شمش معادل 200 گرم چیپس و پفک است، عرضه کننده محصولات چیپس و پفک به راحتی محصولات خود را می فروشند اما تمام فعالان صنعتی زنجیره فولاد باید برای عرضه و فروش محصولاتشان به بخش‌های گوناگون پاسخگو باشند و در آخر هم نتوانند به حق و حقوق خود تولید و دستمزد واقعی خود برسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *